Banská Bystrica Horehronie

Mesto Banská Bystrica odkúpi dopravnú časť budúcej autobusovej stanice

Časť mestských poslancov na mimoriadnom zastupiteľstve však poukázala aj na riziká kúpy a ďalšie úverové zaťaženie mesta.

Terminal Shopping Center(Zdroj: arcív investora)

BANSKÁ BYSTRICA. Dopravnú časť budúcej autobusovej stanice, ktorá nahradí 30 rokov rozostavaný a nikdy nedokončený skelet, odkúpi po jej dokončení mesto. Rozhodli o tom na dnešnom mimoriadnom zastupiteľstve mestskí poslanci. Za kúpu dopravnej časti hlasovali poslanci z klubu Smer – SD a pridali sa aj niektorí nezávislí poslanci. Proti boli členovia klubu nezávislých poslancov Banskobystrická alternatíva tiež nezávislý poslanec Martin Klus.

Nová stanica, ktorá bude mať okrem dopravnej aj rozsiahlu obchodnú časť ako súčasť Terminal centra, má byť dokončená na jar 2017. Investorom výstavby je spoločnosť Primum s.r.o. .

Dopravnú časť odkúpi mesto za sumu 3,2 milióna eur bez DPH až po tom, čo bude stavba dokončená skolaudovaná a zapísaná na liste vlastníctva. Podľa viceprimátora Jakuba Gajdošíka sa totiž kúpa dopravnej časti zrealizuje na základe zmluvy o budúcej zmluve.

Ak bude dopravnú časť vlastniť mesto, ročné výnosy z prenájmu dopravných zariadení a plôch budú predstavovať takmer 200 tisíc eur. Splátka úveru predstavuje ročne 150 tisíc eur.

Mesto sa opiera o fakt, že ekonomicky sú na dobrej úrovni, čo dáva garanciu, že k zadlžovaniu samosprávy nedôjde. Banská Bystrica tak po tridsiatich rokoch získa kontrolu nad strategickým miestom a bude rozhodovať o jeho budúcnosti.

Primátor mesta Ján Nosko je presvedčený, že sa im podarilo s investorom dohodnúť podmienky, najvýhodnejšie pre mesto a poslanci dnes rozhodli zodpovedne. „Všetko sa kreovalo dlhodobo a dnešným krokom sme vytvorili podmienky pre to, aby investor mohol začať na stavbe novej stanice naplno pracovať,“ dodal.

tsc_r4538.jpg

Vizualizácia: Primum s.r.o.

Hovorilo sa o vyššej sume

Pôvodne sa v súvislosti s kúpu dopravnej časti hovorilo o sume približne dvojnásobne vyššej ako odsúhlasených 3,2 milióna eur ( spolu s DPH pôjde o sumu viac ako 3,8 milióna eur), podľa Jakuba Gajdošíka však mesto stanovilo mantinely a finančné podmienky, za ktorých by do projektu išlo s podarilo sa im s investorom dohodnúť. Podľa neho je za snahou mesta odkúpiť dopravnú časť očakávanie, že po 30 rokoch bude mať mesto kontrolu nad dopravnou časťou stanice a bude tak môcť rozhodovať o jednej z kľúčových oblastí. „Tridsať rokov rozhodoval o osude stanice súkromník a všetci sme videli, ako to vyzeralo,“ dodal. Ďalším dôvodom je, že mesto chce zabezpečiť, aby na budúcu stanicu chodili aj spoje MHD, pričom cenotvorbu chcú nastaviť tak, aby nezaťažila mestský rozpočet.

Úver by sa mal splácať z príjmov v dopravnej časti

Mesto si na kúpu stanice chce vziať úver, ktorý by malo splácať tridsať rokov. Podľa poslanca a predsedu dopravnej komisie Mareka Modranského by však išlo o samosplácateľný mechanizmus: „Dôležité je, že mesto by získalo kontrolu nad verejnou dopravou v regióne. Bude ju tak môcť regulovať a mať kontrolu nad jej dostupnosťou pre obyvateľov. Prevádzka autobusovej stanice je daná zákonom. Úver a režijné náklady bude mesto splácať z poplatkov dopravcov.“

Časť poslancov neskrýva z kúpy obavy

Nezávislý poslanec Martin Klus si myslí, že mesto pred takýmto dôležitým rozhodovaním nedostatočne prediskutovalo ďalšie alternatívy dostavby a fungovania budúcej stanice. „Nie je nám jasná odpoveď, či by sa postavila autobusová stanica aj bez toho, aby mesto do nej vstúpilo,“ dodal.

Odkúpenie samotnej dopravnej časti bez komerčnej navyše považuje za rizikové, keďže to nemusí priniesť skutočný ekonomický efekt. „Investorovi sme vyslali signál, že môže podnikať bez rizika, čo považujem z hľadiska daňových poplatníkov za nešťastné,“ dodal.

Aj predseda klubu nezávislých poslancov Banskobystrická alternatíva Pavol Katreniak podotkol, že nedostali jednoznačnú odpoveď na to, či by investor od projektu odstúpil, ak by mesto do neho nevstúpilo. Chýbalo im tiež, že zástupca investora sa mimoriadneho rokovania zastupiteľstva nezúčastnil.

„Úskalia vidíme predovšetkým v tom, že sa stanica rozostavia, investor to nebude vládať a budeme si musieť brať ďalší úver,“ doplnil Katreniak. Obavy však vyjadril aj z tridsaťročného splácania úveru: „Dnes sú úroky relatívne nízke, ale aká bude situácia o 5 – 10 rokov, je veľmi ťažké predpovedať. Navyše, aj autobusová doprava zaznamenáva v posledných rokoch pokles a s tým všetkým treba počítať,“ dodal.

Ako zdôvodňuje klub vo svojom stanovisku, nie sú proti stanici, obavy majú skôr z úverového zaťaženia. "Mesto sa odsúhlasením tohto zámeru zaviazalo pod hrozbou pokuty vo výške 100-tisíc eur, že v budúcnosti odkúpi dopravnú časť autobusovej stanice. Na to by si samospráva mala zobrať úver vo výške 3,8 milióna eur, čo zvýši celkový dlh mesta," konštatujú v stanovisku.

Viaceré výhrady architektov trvajú

Na zastupiteľstve chcel vystúpiť aj viceprezident Spolku architektov Slovenska Igor Teplan, poslanci však jeho vystúpenie neodhlasovali. K budúcemu architektonickému riešeniu stanice malo 26 banskobystrických architektov viacero výhrad už v minulosti a otvoreným listom sa ešte v prvej časti roka obrátili aj na primátora. Napriek tomu, že prišlo v projekte k niekoľkým úpravám, na väčšine pripomienok trvajú naďalej. „Máme obavy, aby sa nezopakovala situácia ako v prípade "staronového" mosta v Bratislave, ktorý vyvolal rozsiahle polemiky odbornej aj laickej verejnosti,“ dodal.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Riešime za Vás

Vrak bez ŠPZ
Banská Bystrica

Vrak bez ŠPZ

V riešení
Vraky zdemolovaných áut
Banská Bystrica

Vraky zdemolovaných áut

V riešení
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Keď brat nie je rodina. Sociálny zákon je poriadne deravý

Ak sa rodinný príslušník chce na Slovensku postarať o chorého súrodenca, narazí na problém. Na vyplatenie ošetrovného nemá nárok.

Aktuálne: V Brusne sa dymí z pošty, zasahujú tam hasiči

Na mieste je deväť príslušníkov Hasičského a záchranného zboru s troma kusmi techniky.

Záchrana starých kníh je ako alchýmia. Je to výzva, ktorá pohltí celého človeka

Reštaurátor musí mať v malíčku históriu, chémiu, latinčinu, dejiny vývoja knižných väzieb a súčasne musí mať silný umelecký cit.

Ponuka mesta Brezno: Ak bývate v rodinnom dome, môžete požiadať o bezplatné poskytnutie popolnice

Obyvatelia rodinných domov v Brezne, pozor! Od 1. apríla môžete požiadať mesto o bezplatné zadováženie si zbernej nádoby na zmesový komunálny odpad.

Banskobystričan vystrájal pred bankou v Bratislave. Môže dostať až tri roky

Obvinený muž je v súčasnosti umiestnený v cele policajného zaistenia, vec sa realizuje v tzv. super rýchlom konaní".

Blízke regióny

Zvolen sa tiež uchádza o ľadovú plochu, ale presvedčený nie je

Niektorí poslanci majú pochybnosti o výhodnosti ponuky od Slovenského zväzu ľadového hokeja.

Začiatok uzávery cesty posunuli na 11. marca

Vodiči musia počítať s obmedzeniami, ktoré potrvajú dva mesiace.

V Lučenci vybuchla pošta

Mesto ostalo bez telefonického spojenia.

Regulačný úrad odobril ďalšiu poštu v Žiari. Kedy predpokladajú jej otvorenie?

Prečítajte si aktuálne informácie o riešení dlhoročného problému Žiarčanov.

V Lučenci, Rimavskej Sobote a Veľkom Krtíši jazdite obzvlášť opatrne

Policajti budú hliadkovať vo všetkých troch okresoch.

Všetky správy

Boli hlavami chobotnice. Dnes podnikajú, poľujú a stavajú

Bývalí členovia vedenia štátnej poisťovne jej majú vrátiť 15-tisíc eur. Pretože to doteraz neurobili, dala ich na súd.

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Betónové mantinely, ktoré najmä pri personálnych nomináciách dal podľa odborníkov Smer Druckerovi, najlepšie vidno pri riaditeľoch nemocníc.

Česká NOVA odchádza zo Slovenska a vyhráža sa žalobami

České stanice Novy by mali na Slovensku skončiť, Prima ešte rokuje.

Kto je kto v zdravotníckej pyramíde vplyvu a prečo

Najsilnejším mužom zdravotníctva je premiér Robert Fico (Smer). Svoju silu naposledy ukázal pri úsporných opatreniach štátnej poisťovne.

Prípad Gáborík. Taký luxus si môže dovoliť málokto

Slovenský hokejista prežíva v Los Angeles jednu z bodovo najslabších sezón v kariére.

Kam vyraziť