Banská Bystrica Horehronie

Poštový ombudsman po kritike: Nedá sa stále sedieť na telefóne

Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Tomáš Drucker a poštový ombudsman Ján Jasovský vysvetľovali v Banskej Bystrici ciele a poslanie vytvorenia tohto postu.

Ján Jasovský sa mesiac po nástupe na post poštového ombudsmana po prvý krát postavil pred novinárov.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BANSKÁ BYSTRICA. Poštový ombudsman Ján Jasovský sa dnes v sídle Slovenskej pošty v Banskej Bystrici postavil po prvý krát na novom poste pred novinárov spoločne s riaditeľom pošty Tomášom Druckerom.

„Zvykom býva, že v takýchto funkciách sa dáva ľuďom aspoň sto dní, aby predstavili výsledky svojej práce. Ja som dostal iba tridsať dní, ale myslím si, že ten mesiac od nástupu do funkcie bol náročný aj užitočný,“ konštatoval Jasovský a vymenoval, čo všetko od 1. októbra, kedy sa stal poštovým ombudsmanom, stihol. Absolvoval stretnutia s pracovníkmi odboru reklamácií a sťažností, aby si vyjasnili kompetencie a postupy, s pracovníkmi regulačného úradu, ministerstva dopravy a pracoval na návrhu celkovej koncepcie ombudsmana.

Riešil však už aj prvé záležitosti klientov, za október ich bolo celkovo sedem. Ako vysvetlil, tie by sa nemali týkať priamo riešenia sťažností a reklamácií, keďže pre tento účel má pošta vytvorený vlastný odbor. Aj v budúcnosti sa zameria na tie podnety zákazníkov, ktorí neboli spokojní s už vybavenou sťažnosťou, či reklamáciou a dožadujú sa nezávislého posúdenia svojho podnetu.

jas2_r6501.jpg

Poštový ombudsman Ján Jasovský ( vpravo) s riaditeľom pošty Tomášom Druckerom

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Iba dvaja

„Chceli sme však ukázať dobrú vôľu a tak sme riešili aj niektoré podnety, ktoré sa týkali priamo vybavenia sťažnosti,“ doplnil Jasovský s tým, že jeden takýto spis môže mať aj štyridsať strán a preštudovať ho dôsledne a posúdiť zaberie určitý čas.

„Prvoradú úlohu ombudsmana však vidím v tom, aby sme vedeli predchádzať nárastu týchto sťažností,“ dodal s tým, že týmto smerom sa budú snažiť tvoriť aj koncepciu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Poštový ombudsman si na poštu zobral aj svojho priateľa

Nevyhol sa ani nepríjemným otázkam o tom, prečo je problémom dovolať sa na jeho telefón. „Kancelária ombudsmana má iba dvoch ľudí ( druhým je okrem J. Jasovského Peter Tábory, jeho blízky spolupracovník z pôsobenia v Najvyššom kontrolnom úrade – pozn. redakcie). Nemám vlastnú sekretárku, telefóny v mojej neprítomnosti dvíhajú pracovníci reklamačného oddelenia, za čo som im vďačný, “ doplnil ombudsman s tým, že nie je reálne stále sedieť pri telefóne, postupne by však chcel tento problém riešiť v prospech zákazníkov aj pribratím ďalšieho skúseného človeka do tímu. Post ombudsmana nemá fungovať ako kancelária prvého kontaktu.

Na otázku, či post ombudsmana nie je "šitý" priamo na jeho osobu odpovedal s tým, že prešiel riadnym výberovým konaním, kde mohol preukázať svoje znalosti z predchádzajúceho pôsobenia na dôležitých postoch pošty, ale aj ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií.

jas3_r2278.jpg

Prvoradú úlohu ombudsmana vidí v tom, ako reklamáciám a sťažnostiam predchádzať.

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Po vzore Česka

Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Tomáš Drucker hovorí, že o vytvorení postu poštového ombudsmana uvažovali už dávnejšie: „Chceli sme tak urobiť po vzore Českej republiky, ale aj niektorých významných operátorov vo svete.“ V niektorých krajinách to podľa neho vyplýva priamo zo zákona.

Riaditeľ tvrdí, že je to prirodzený stupeň ako skvalitniť služby zákazníkom: „Spokojnosť zákazníka je daná klientským prístupom. Poštový ombudsman má pomôcť tomu, že v prípadoch, ak sa cíti zákazník poškodený napríklad pri neuznanej sťažnosti, môže ešte prostredníctvom ombudsmana požiadať o nezávislé preverenie.“

Post poštového ombudsmana nepovažuje za klasickú funkciu, ale ide podľa neho o pracovno – právnu pozíciu, keďže Jasovský bol zamestnancom pošty. Od ombudsmana očakáva predovšetkým efektívne vybavenie podnetov zákazníkov. Ročne eviduje pošta 3 – 3,5 tisíc sťažností, ktoré sa v 40 percentách ukazujú ako opodstatnené.

U reklamácií je tento počet ešte vyšší - počítajú sa na niekoľko desiatok tisíc ročne, pričom ich opodstatnenosť je okolo 30 percent. Drucker včak pri tom poukázal na vysoký počet rôznych typov transakcií na počte, ktoré odhadujú na 300 miliónov ročne. Gro týchto sťažností a reklamácií rieši na to vytvorené oddelenie pošty, ombudsman bude mať v náplni podnety, kde sa ešte klienti budú dovolávať ich ďalšieho nezávislého posúdenia.

jas4.jpg

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Ľadové kryhy zovreli Hron, našťastie sa ich podarilo uvoľniť

Na rieke Hron v Brezne zamestnanci Povodia Hrona ako aj technických služieb odstraňovali ľadové kryhy. Najhrubšia z nich mala až 57 centimetrov.

Pátranie po nezvestnej, psychicky chorej Banskobystričanke

Včera v ranných hodinách odišla odišla na neznáme miesto.

Dvojmesačné dievčatko obeťou vážnej dopravnej nehody

Život jej nezachránil ani prevoz vrtuľníkom do Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Banskej Bystrici.

RegioJet prichádza s novinkou pre stred Slovenska. Spojenie s Prahou sa zlepší

Autobusy by mali začať premávať v pondelok 13. marca 2017.

Od nedele sa mení cestovný poriadok železníc, v našom regióne prinesie iba malú zmenu

Železničná spoločnosť vyšla v ústrety cestujúcim, ktorým nepostačovali dve minúty na prestup medzi autobusom MHD a uvedeným vlakom.

Blízke regióny

Kotlebov galavečer v Rimavskej Sobote nebude, vyhlásil primátor

Kotlebovci chystali podujatie na výročie vzniku slovenského vojnového štátu.

Dnešná nehoda pri Zolnej má tragické následky

AKTUALIZOVANÉ 16.25 Felicia zišla z cesty a narazila do stromu.

Nehoda v Lučenci: Muž po zásahu elektrického prúdu zomrel

Vysoký prúd ho zasiahol z trafostanice na Rúbanisku II neďaleko školy.

V Lučenci pochovajú basu, rozvoniavať budú zabíjačkové špeciality

Súčasťou podujatia bude aj súťaž vo výrobe klobás či jazda na koči po centre mesta.

Po dlhej dobe začínajú vo Zvolene opäť metalové koncerty, prídu Catastrofy a Čad

Pod Pustý hrad zavítajú v piatok 3. marca popredné slovenské metalové kapely.

Všetky správy

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy, a najmä jej vplyvu na Slovensko odpútava pozornosť od toho, čo na nás dopadá dnes a plnou váhou - od úplatkov, kriminality, amnestií.

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Nemecká sieť už začala s prestavbou niektorých svojich pobočiek a postupne plánuje meniť ďalšie.

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch neúmerne stúpli ceny za elektrinu. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Blíži sa voľba šéfa RTVS, Rezník z TASR by bol pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

Kam vyraziť