Banská Bystrica Horehronie

Stavali železnicu a zomierali. Ich pamätník roky chátral

Pri stavbe železničnej trate z Banskej Bystrice do Dolnej Štubne sa stalo viac ako 2 200 úrazov. Z toho bolo 492 ťažkých a 35 smrteľných.

Pamätník neprešiel od svojho postavenia väčšou obnovou.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Pri stavbe železničnej trate z Banskej Bystrice do Dolnej Štubne, ktorú stavali v rokoch 1936 – 1940 v náročnom horskom teréne, sa stalo viac ako 2 200 úrazov. Z toho bolo 492 ťažkých a 35 smrteľných.

DOLNÝ HARMANEC. V decembri 1940 odovzdali po štyroch rokoch náročných stavebných prác do užívania železničnú trať medzi Banskou Bystricou a Dolnou Štubňou. Bola to veľká sláva, ktorej sa však už nedožilo 35 staviteľov železnice. Niet sa čomu čudovať.

Pri ťažkých a nebezpečných prácach sa stalo viac ako 2 200 úrazov, z toho 492 ťažkých a 35 smrteľných. Práve na svojich mŕtvych priateľov si kolegovia zo stavby v tom istom roku spomenuli pekným spôsobom. V dnešnom Dolnom Harmanci im dali postaviť pamätník. Ten však v posledných rokoch chátral a nik sa k nemu nehlásil. Obec tvrdila, že nie je jej vlastníctvom. Za 75 rokov od postavenia neprešiel väčšou rekonštrukciou. Mená mŕtvych staviteľov na spodnej strane pamätníka sú už len veľmi ťažko čitateľné.

Miestny historik Michal Kiššimon sa s tým nezmieril a oslovil všetky možné inštitúcie, ktoré by mohli pri záchrane pamätníka pomôcť. Sám ho zvykol zatiaľ aspoň jednoduchým spôsobom očistiť od machu a iných nečistôt. Pamätník však potrebuje väčší reštaurátorský zásah.

„Zabúdať na vlastnú históriu je obrovské nešťastie, “ hovorí historik s tým, že stavitelia tu žili za tie štyri roky ako jedna veľká rodina. Boli to pritom masy ľudí. Napríklad v roku 1938, kedy práce na stavbe železnice vrcholili, ich tu zamestnávali viac ako 12 tisíc. Vzhľadom na malú dostupnosť a obývanosť územia tu postavili pre robotníkov viac ako 220 robotníckych domov.

Veci sa pohli dopredu

Aj vďaka iniciatíve Michala Kiššimona sa minulý týždeň stretli pri pamätníku odborníci, aby posúdili rozsah prác pri záchrane pamätníka a hľadali možnosti financovania záchrany. Včera sa už na záchrane pamätníka rozbehli prvé práce.

Ján Demanko z Klubu 179 -. Združenia priateľov železničnej trate Margecany – Banská Bystrica konštatoval, že využiť by chceli napríklad dve percentá z daní, hľadať však budú aj ďalšie možnosti financovania.

Vedúci traťového a tunelového obvodu Železníc SR prisľúbili pri obhliadke pomoc zamestnancov pri jednotlivých prácach.

Sochár Marek Mikloš zhodnotil stav pamätníka. Zatiaľ čo zachované časti bude nevyhnutné iba očistiť a zakonzervovať, viaceré nosné časti sú už v zlom stave a materiál, z ktorého je pamätník vyrobený, sa drobí.

„Niektoré časti bude preto potrebné dotvoriť,“ dodal s tým, že do telesa pamätníka by chceli umiestniť žulové tabule. Tie by obsahovali aj zoznam 35 obetí stavby železnice. Zakonzervovaný pamätník by mal vydržať minimálne ďalších dvadsať rokov, hoci tunajšia klíma je pomerne náročná a tiež sa podpísala na znehodnotení pamätníka. V doline je pomerne málo svetla a je vlhká.

Výnimočná stavba

Trať z Bystrice do Štubne je vedená po úbočiach pohoria Veľká Fatra a na jej trase postavili aj 22 tunelov.

Práve náročný horský terén kládol veľké prekážky pri výstavbe trate. Najdlhším tunelom nielen na trati, ale aj na Slovensku je Čremošniansky tunel, niekedy nazývaný aj Harmanecký s dĺžkou 4698 metrov.

V priebehu štyroch rokov sa podarilo postaviť náročnú horskú trať s 22 tunelmi , 112 mostmi a priepustmi. Z toho v štyroch prípadoch išlo o viadukty so železnými konštrukciami.

pomko.jpg

Otvorenie pamätníka

FOTO: archív M. Kiššimona

harm2_r9489.jpg

harm4_r7282.jpg

Niektoré časti pamätníka sú už výrazne narušené.

harm-5_r333.jpg

Sochár Marek Mikloš a historik Michal Kiššimon pri obhliadke

harm6_r6324.jpg

FOTO SME- JÁN KROŠLÁK

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. V Bystrici nevídanô! Video 521
  2. Medzi nákupnými vozíkmi ležal krásny čuvač, najprv behal po rýchlostnej ceste 314
  3. Kostol v zozname UNESCO nie je jedinou pamiatkou Hronseku, obec ich má až 19 Foto 236
  4. Počas Noci kostolov v Banskej Bystrici ožije aj dielo Majstra Pavla 209
  5. Na Donovaloch sa súťažilo o titul Naj horár Foto 125
  6. Otvorenie vysielača T.G. Masaryka v roku 1936 - pozrite si zaujímavé video Video 103
  7. Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký 99
  8. Opitý operný spevák hádzal v bystrickom podniku po ľuďoch poháre aj stoličky 64
  9. Čo s načatým víkendom? Tu sú naše tipy 63
  10. Desiatky žiakov si zmerali sily v rýchlej chôdzi a ukázali nesmierny talent (+FOTO) 49

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

V Bystrici nevídanô!

Keď sa spoja skvelí folkloristi z Banskej Bystrice a Horehronia, na nohách je celý amfiteáter.

Medzi nákupnými vozíkmi ležal krásny čuvač, najprv behal po rýchlostnej ceste

Ak niekto psíka hľadá, nech kontaktuje mestskú políciu.

Kostol v zozname UNESCO nie je jedinou pamiatkou Hronseku, obec ich má až 19

Hoci je Hronsek malou lokalitou, je mimoriadne bohatou na historické pamiatky. V zozname národných kultúrnych pamiatok je ich zapísaných až 19.

Počas Noci kostolov v Banskej Bystrici ožije aj dielo Majstra Pavla

Obľúbená Noc kostolov sa uskutoční v troch banskobystrických kostoloch 9. júna.

Na Donovaloch sa súťažilo o titul Naj horár

Najlepší slovenskí lesníci dnes na Donovaloch po roku opäť súperili o titul Naj horár.

Blízke regióny

V centre mesta bude labyrint aj piknikový trávnik

Práce na rekonštrukcii zastaraného parku na námestí sa už začali. Fontána príde na rad až o rok.

Zo záložne nič nezobrali, vyrušil ich pracovník

Príprava ako z filmu, no zlodejskej trojici to nebolo nič platné.

Čelná zrážka na ceste pod Pustým hradom. Dvadsaťjedenročná žena sa ťažko zranila

Škoda, ktorá pri dopravnej nehode vznikla, je odhadnutá na 16-tisíc eur.

V Sliači postavia železnice novú stanicu

Požiadavky súčasnosti nespĺňa ani zvolenská, plánujú ju kompletne renovovať.

Maturita v kroji? Prečo nie, je to slávnostný odev

Detva žije tradíciami, a to sa odráža aj v živote gymnazistov.

Všetky správy

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

V Bratislave žije štvrť milióna cépečkárov, najviac ich nie je v Petržalke

Dáta z mobilov tiež ukázali, že kancelárske centrá pojmú toľko ľudí ako stredne veľké mesto.

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

Sex s robotom: Môžu robotické napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice. Pýtali sme sa sexuológa, kam smeruje ľudská sexualita.

Kam vyraziť