Banská Bystrica Horehronie

Parné lokomotívy v Čiernom Balogu

Voľakedy to bola „Kráľovná lesných železníc“ – so svojimi 132 kilometrami tratí bola najväčšou lesnou železnicou na Slovensku.

Parné lokomotívy.(Zdroj: AB)

A aj dnes má táto najdlhšia zachovaná lesná železnica jeden primát – k dispozícii má až štyri obnovené parné lokomotívy.

Každý deň od 1.4. do 1.11. sú v prevádzke na zachovaných 20-tich kilometroch troch trás tratí výletné vláčiky, cez letné prázdniny pribúda pravidelne i jedna z parných lokomotív na „Storočnom drevorúbačskom parnom vlaku“ medzi Chvatimechom a Vydrovom.

Kto ešte stále nespoznal – reč je o Čiernohronskej lesnej železnici v Čiernom Balogu, ktorá sa po zrušení jej pôvodnej funkcie – dopravy dreva, stala vyhľadávanou turistickou atrakciou Banskobystrického kraja. Bežne tu vozia vláčiky lokomotívy motorové, parné je potrebné si vopred priobjednať, okrem už spomínaného letného Storočného drevorúbačského vlaku, ktorý ťahá „para“ vždy. Stojí to ale za to i pre príbehy, ktoré naše parné mašinky za svoj život už prežili:

Naša v súčasnosti najstaršia lokomotíva je z roku 1906, označená je číslom U 34.904, ale nik je nepovie ináč ako „Joy“. Je to preto, že v Budapešti, kde ju vyrobili, dostala atypický rozvod (to sú tie kľuky, tyčky a páky, ktoré sú na parných lokomotívach vedľa kolies a ktoré slúžia k ich pohonu i regulácii prívodu pary do valcov) označovaný podľa jeho vynálezcu Joy.

Celý svoj život ťahala vagóniky s drevom na lesnej železnici v dnešnom Nálepkove a až keď železničku zrušili, zostala zabudnutá zafúkaná pod hromadou pilín na píle. Tam ju objavil jeden z našich nadšencov pán Štefan Muka a ihneď aj zariadil jej darovanie a prevoz na Čierny Balog. Ďalších veľa rokov potom čakala na financie a až dotácia z Ministerstva kultúry a šikovné ruky opravára Jána Kosíka jej vdýchli nový život.

Väčšia sestra Joy-a sa volá „Cifra“, označená je číslom U 45.903 a vyrobili ju opäť v Budapešti v roku 1916. Pochádza z Považskej lesnej železnice v Liptovskom Hrádku a v súčasnosti je súkromným majetkom pána Mária Brnického z Liptovského Mikuláša.

Lokomotíva patrila Liptovskému múzea, ktoré ju v roku 1985 zapožičalo na inú lesnú železnicu do Vychylovky. Žiaľ po dvoch rokoch prevádzky tam lokomotíva úplne zhorela pri požiari depa a už iba ako nepotrebný šrot si ju pán Brnický odkúpil. Vďaka svojej šikovnosti a zanovitosti ju však behom nasledujúcich 15-tich rokoch postupne vlastnoručne opravil do prevádzkyschopného stavu a dnes s ňou jazdí na Čiernohronskej železnici.

Meno si vyslúžila ešte za prevádzky v Liptovskom Hrádku vďaka svojmu vždy vycibrenému lesku a čistote a svojmu menu nezostáva nič dlžná ani v súčasnosti.


Ďalšie články z rubriky Rady a Tipy


  1. V Bystrici nevídanô! Video 477
  2. Medzi nákupnými vozíkmi ležal krásny čuvač, najprv behal po rýchlostnej ceste 371
  3. Kostol v zozname UNESCO nie je jedinou pamiatkou Hronseku, obec ich má až 19 Foto 261
  4. Počas Noci kostolov v Banskej Bystrici ožije aj dielo Majstra Pavla 205
  5. Otvorenie vysielača T.G. Masaryka v roku 1936 - pozrite si zaujímavé video Video 123
  6. Na Donovaloch sa súťažilo o titul Naj horár Foto 112
  7. Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký 102
  8. Opitý operný spevák hádzal v bystrickom podniku po ľuďoch poháre aj stoličky 66
  9. Čo s načatým víkendom? Tu sú naše tipy 57
  10. Debakel v poslednom zápase rozhodol. Podbrezová si v pohárovej Európe nezahrá 53

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

V Bystrici nevídanô!

Keď sa spoja skvelí folkloristi z Banskej Bystrice a Horehronia, na nohách je celý amfiteáter.

Medzi nákupnými vozíkmi ležal krásny čuvač, najprv behal po rýchlostnej ceste

Ak niekto psíka hľadá, nech kontaktuje mestskú políciu.

Kostol v zozname UNESCO nie je jedinou pamiatkou Hronseku, obec ich má až 19

Hoci je Hronsek malou lokalitou, je mimoriadne bohatou na historické pamiatky. V zozname národných kultúrnych pamiatok je ich zapísaných až 19.

Počas Noci kostolov v Banskej Bystrici ožije aj dielo Majstra Pavla

Obľúbená Noc kostolov sa uskutoční v troch banskobystrických kostoloch 9. júna.

Otvorenie vysielača T.G. Masaryka v roku 1936 - pozrite si zaujímavé video

Slávnostné otvorenie nového slovenského vysielača T. G. Masaryka v Banskej Bystrici sa uskutočnilo v máji s veľkou slávou.

Blízke regióny

V centre mesta bude labyrint aj piknikový trávnik

Práce na rekonštrukcii zastaraného parku na námestí sa už začali. Fontána príde na rad až o rok.

Zo záložne nič nezobrali, vyrušil ich pracovník

Príprava ako z filmu, no zlodejskej trojici to nebolo nič platné.

Čelná zrážka na ceste pod Pustým hradom. Dvadsaťjedenročná žena sa ťažko zranila

Škoda, ktorá pri dopravnej nehode vznikla, je odhadnutá na 16-tisíc eur.

V Sliači postavia železnice novú stanicu

Požiadavky súčasnosti nespĺňa ani zvolenská, plánujú ju kompletne renovovať.

Maturita v kroji? Prečo nie, je to slávnostný odev

Detva žije tradíciami, a to sa odráža aj v živote gymnazistov.

Všetky správy

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

Sex s robotom: Môžu robotické napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice. Pýtali sme sa sexuológa, kam smeruje ľudská sexualita.

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

V Bratislave žije štvrť milióna cépečkárov, najviac ich nie je v Petržalke

Dáta z mobilov tiež ukázali, že kancelárske centrá pojmú toľko ľudí ako stredne veľké mesto.

Kam vyraziť