Banská Bystrica Horehronie

V cestovnom ruchu je prvoradý zážitok

Záhradné dišputy sú osvetovo-vzdelávacie podujatia, spojené s diskusiou (dišputou) s neformálnym nádychom.

Záhradné dišputy.(Zdroj: archív EKOPOLIS)

BANSKÁ BYSTRICA. V Záhrade – CNK v Banskej Bystrici sa uskutočnilo druhé podujatie z cyklu Záhradné dišputy. Takmer 50 účastníkov si so záujmom vypočulo tri prezentácie o turizme, turistoch, odborníkoch a amatéroch v cestovnom ruchu a zapojilo sa do podnetnej diskusie. Podujatie sa uskutočnilo v rámci Programu Aktívne občianstvo a inklúzia, ktorý realizuje Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska a SOCIA – nadácia pre sociálne zmeny.

Záhradné dišputy, ktoré organizuje Nadácia Ekopolis raz za mesiac, sú osvetovo-vzdelávacie podujatia spojené s diskusiou (dišputou) s neformálnym nádychom. Podujatie venované cestovnému ruchu a rôznym prístupom k jeho rozvoju moderoval Ján Roháč z Nadácie Ekopolis. Zúčastnilo sa ho takmer 50 ľudí, medzi ktorými boli zástupcovia samospráv, univerzity, podnikateľkého i neziskového sektora z Banskej Bystrice a Zvolena.

Témou bol cestovný ruch

Témy cestovný ruch sa ujali traja rečníci. Podujatie otvorila Michala Dubská z Katedry manažmentu kultúry a turizmu Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Vo svojej prezentácii sa venovala téme tvorbe zážitkov v cestovnom ruchu.

Uviedla techniky ako sa môžu tvoriť zážitky, ide o autenticitu, storytelling (rozprávanie príbehov), emotion desing (napr. reštaurácie Dans le Noir), fúziu starého, tradičného a nového, moderného, fúziu očakávaného a nezvyčajného a napokon edutainment (spojenie vzdelávania/education a zábavy/entertainment). V súčasnosti sa podľa nej upúšťa od pasívnych zážitkov a viac sa preferuje aktívna participácia návštevníkov, humor či invencia. Prezentáciu ukončila upozornením, že v cestovnom ruchu nedokážeme vytvárať zážitky, dokážeme iba vytvárať podmienky pre zážitky.

Zaujímavé poznatky

Braňo Chrenka z cestovnej agentúry Authentic Slovakia: na turistov inak priblížil účastníkom dišputy vznik ich cestovnej agentúry v roku 2010, čo ich motivovalo, čím sa inšpirovali, ale aj s akými problémami sa stretli a ako ich riešili. Authentic Slovakia, ktorá je podľa hodnotení návštevníkov najlepšia exkurzia v Bratislave na portáli Trip Advisor, ponúka nevšedné zážitky, zamerané predovšetkým na zahraničnú klientelu.

Organizuje prehliadky po socialistických pamiatkach Bratislavy v retro autách Škoda 100, 110 a „legendárnej” dodávke Škoda 1203. V ich portfóliu nájdete aj výlety do záhorských krčiem, bicyklové exkurzie po Ceste Železnej opony, zájazdy na pozostatky hradov Karpát, či celodenné zájazdy do regiónov Myjavskej pahorkatiny, Považia a Banskej Štiavnice. Braňo Chrenka spomenul počas diskusie aj dve stratégie tvorby produktov – buď kopírovanie iných produktov, ale s odlišnou cenou, alebo vytvorenie nového produktu, ktorý na Slovensku ešte nie je. Odporučil inšpirovať sa zahraničím, ako to bolo aj v ich prípade.

Čo preferuje turista?

Tretím prezentujúcim bol Martin Macharik, predseda Združenia turizmu Banská Štiavnica. Svoje rozprávanie upriamil na skúsenosti s rozvojom cestovného ruchu v Banskej Štiavnici. Ponúkol praktické tipy a odporúčania, spojené s podnikaním v cestovnom ruchu, medzi iným uviedol, že pri tvorbe produktu je potrebné brať do úvahy aj štatistické prieskumy a preferencie spotrebiteľov.

Štatistiky napríklad informujú, že 50% ľudí preferuje viac prechádzky ako vysokohorskú turistiku a preto je dôležité na to pri tvorbe produktu prihliadať. Podľa neho by mestá a obce mali podujatia, podporujúce rozvoj cestovného ruchu, organizovať hlavne v mimosezóne. Okrem iného zdôraznil aj skutočnosť, že je efektívnejšie a trvalo udržateľnejšie obnovovať staré zariadenia, než budovať nové.

Po prezentáciách nasledovala diskusia, ktorá priniesla i niekoľko nápadov a inšpirácií pre rozvoj cestovného ruchu v Banskej Bystrici a jej okolí. Jedným z nápadov bolo využiť banský potenciál Španej doliny a Ľubietovej ako historických stredísk baníctva a spracovania rúd. Ďalš nápadom bolo vytvorenie produktu na tému Partizánskej republiky a Slovenského národného povstania a zamerať sa na tzv. jedinečnú konkurenčnú výhodu, ktorú Banská Bystrica v tejto téme určite má.

Bystrica sa má čím chváliť

Jeden z účastníkov dišputy bol zo zahraničia a v rámci svojho príspevku zdôraznil, že Banská Bystrica má čo ponúknuť návštevníkom. Pochválil napríklad Štátnu operu v Banskej Bystrici a brunch v Národnom dome. Podelil sa aj s osobnou skúsenosťou, že touroperátori venujú málo času prehliadke Banskej Bystrice, ako keby ani nevedeli, že čo všetko toto krásne mesto pod Urpínom ponúka.

V rámci diskusie zazneli aj klasické myšlienky, napríklad že Slováci nie sú podnikavý národ, že nevedia ako robiť cestovný ruch, majú nedostatok vedomostí a schopností.

Trendom, ktorý bol spomenutý počas diskusie, je spolupráca a kombinovanie sprostredkovateľov služieb medzi sebou – ako napr. ubytovacieho zariadenia a organizácie poskytujúcej animačné a iné doplnkové služby. Zástupcovia organizácie Outdoor Institute STAGEMAN uviedli príklad tzv. samoobslužných animácií. „Samoobslužná animácia je koncept, ktorý sme pripravili pre zariadenia, ktoré buď na jednej strane nemajú dostatočne veľké a zohraté animačné tímy, nedisponujú špecifickými relatívnymi kvalitami okolia (kopce, skaly, vodné plochy a pod.) alebo práve naopak, aj napriek kvalitným možnostiam okolia chcú pre svojich náročných klientov pripraviť ešte niečo navyše.

Môže mať rôzne podoby (hra pre rodičov s deťmi, orientačný beh, živý náučný chodník a mnohé ďalšie). Vyplnenú samoobslužnú animáciu môžu súťažiaci odovzdať viacerými spôsobmi – buď priamo človeku, ktorý im ju dal (recepčný a pod.) alebo ju zaregistrovať on-line (napr. vyplnením formulára na internete a pod.),” priblížil Martin Babiar z organizácie Outdoor Institute STAGEMAN.

Celým podujatím sa niesli pojmy sieťovanie, spolupráca a synergia, ktoré považujeme za jedny zo základných podmienok rozvoja cestovného ruchu na Slovensku.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Pokus o samovraždu skokom do Hrona

V Brezne zasahujú hasiči aj polícia.

Pri Podkoniciach spadol paraglidista, zasahoval vrtuľník

Na miesto, kde paraglidista spadol vyrážali hasiči aj zdravotnícki záchranári.

Najstaršia Banskobystričanka oslávila storočnicu v obdivuhodnej kondícii

Pojem okrúhliny nadobúda u Jozefy nový význam. Jej vek je už trojciferný.

Kráľova hoľa dnes doslova svietila. Pokochajte sa nádhernými pohľadmi

V údoliach nám už rozkvitajú snežienky, hory sú ešte v zajatí pravej zimy. Vychutnajte si dnešnú atmosféru na Kráľovej holi.

Muž sa vyhrážal samovraždou skokom z mostíka na Žltých pieskoch, potom ušiel

Keď prišli na miesto záchranné zložky, nikoho tam už nenašli.

Blízke regióny

V Lučenci vybuchla pošta

Mesto ostalo bez telefonického spojenia.

Borovú horu pripravil Zvolen na zámenu

Otázne je, ako sa k možnej výmene postaví kraj a župan Kotleba.

Sfalšoval občiansky a vzal si úver

Podvodník zneužil údaje iného muža, oklamal aj finančnú spoločnosť.

V prípade šírenia poplašnej správy padlo prekvapivé obvinenie

Pre falošný poplach evakuovali v polovici februára žiarsku pobočku známej banky.

V Lučenci, Rimavskej Sobote a Veľkom Krtíši jazdite obzvlášť opatrne

Policajti budú hliadkovať vo všetkých troch okresoch.

Všetky správy

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, keď oficiálne spustí rokovania o brexite.

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali novú Nokiu 3310

Nové smartfóny Nokie majú čistý Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Kam vyraziť