Banská Bystrica Horehronie

Architekti kritizujú návrh novej autobusovej stanice

V otvorenom liste primátorovi poukazujú na to, že nová stanica, navrhovaná ako súčasť nákupného centra Terminal, by bola priďaleko od železničnej.

Vizualizácia Primum s.r.o.

BANSKÁ BYSTRICA. Výstavba avizovaného objektu Terminal, ktorý má nahradiť súčasnú vyše 30 rokov nedostavanú a chátrajúcu banskobystrickú autobusovú stanicu, bude znamenať koniec možností vybudovať v danom priestore a v nadväznosti na susednú železničnú stanicu fungujúci integrovaný prestupný uzol, ktorý by funkčne a logicky prepojil všetky druhy dopravy v meste. Uvádza to 26 banskobystrických architektov v otvorenom liste, ktorý adresovali primátorovi Banskej Bystrice Jánovi Noskovi.

Podľa architektov je totiž objekt, ktorý má v sebe spájať funkcie autobusovej stanice, nákupného strediska a retail parku, v navrhovanej podobe zle riešený a nevychádza v ústrety cestujúcim. Výhradu majú najmä k tomu, že autobusová stanica nemá byť na východnom konci objektu, čiže hneď pri železničnej stanici a pri zastávkach mestskej dopravy, ale na opačnom, západnom konci. „Vzdialenosť medzi stredom autobusových nástupísk a halou vlakovej stanice je viac ako 300 metrov. Cestujúci s batožinou tak bude musieť pešo prekonať najmenej takúto vzdialenosť cez nákupné stredisko,“ uvádzajú architekti v liste.

Odlišný pohľad

Uznávajú, že zámer integrovať do objektu aj obchodné funkcie je legálny a investorovi umožní komerčný úspech projektu. Lepšie riešenie prevádzkovo-funkčných vzťahov by však podľa nich bolo prínosom nielen pre cestujúcich, ale aj pre investora. „Sme presvedčení, že je možné vybudovať dobre fungujúci dopravný terminál a zároveň vytvoriť priestor pre investora, ktorí si vedľa tejto prioritnej funkcie môže vybudovať zamýšľanú komerčnú náplň, hoci aj vo väčších objemoch, ako doteraz plánoval,“ píšu architekti.

Ako pre agentúru SITA dodal jeden zo signatárov otvoreného listu, viceprezident Spolku architektov Slovenska Igor Teplan, o problematike autobusovej stanice i ďalších témach architekti v piatok rokovali s novým vedením mesta.

Primátor Nosko im prisľúbil, že sa bude usilovať vyrokovať s investorom lepšie riešenie. „Hoci už je vydané územné rozhodnutie, pri dobrej vôli by k zmene mohlo dôjsť. Územne by sa nič nezmenilo, ide len o to, ako ten objekt bude poskladaný,“ dodal Teplan s tým, že v navrhovanej podobe by nová autobusová stanica nebola pre cestujúcich lepšia než súčasná po vymaľovaní.

Roky rozostavaná

Objekt Terminal chce vybudovať firma Primum, ktorá vlastní banskobystrickú autobusovú stanicu od vlaňajšej jesene. Nová autobusová stanica má mať 18 nástupíšť a osem výstupíšť a funkčne bude od ostatných častí objektu oddelená. Ako koncom januára informoval konateľ a spolumajiteľ firmy Primum Ivan Hlaváček, stavať chcú začať v lete alebo na jeseň tohto roka a do prevádzky má byť objekt spustený na Vianoce budúceho roka. So susednou železničnou stanicou má byť prepojený bezbariérovým krytým chodníkom. Výšku investície, vrátane nákladov na kúpu terajšej stanice a jej zbúranie, odhadol na 17 až 18 miliónov eur.

Výstavba súčasnej autobusovej stanice v Banskej Bystrici sa začala v roku 1983. Za rok sa postavili nástupištia, no práce na stavbe terminálu sa v roku 1990 zastavili a odvtedy rozostavaná budova chátra. Banskobystričania v roku 2012 v ankete Banskobystrického okrášľovacieho spolku označili autobusovú stanicu za budovu najviac špatiacu ich mesto, v ankete denníka Hospodárske noviny bola nedávno označená za najväčšiu realitnú opachu Slovenska.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Aktuálne: Na Zvolenskej ceste zasahujú záchranári, zrazili sa tam autá

Na mieste sú hasiči aj zdravotnícki záchranári.

V Brezne zbúrajú prvý dom v lokalite s neprispôsobivými obyvateľmi

Mesto Brezno už v minulom roku avizovalo zintenzívnenie boja proti čiernym stavbám a tiež nájomcom, ktorí prebývajú v mestských priestoroch, no samospráve za to neplatia.

RegioJet prichádza s novinkou pre stred Slovenska. Spojenie s Prahou sa zlepší

Autobusy by mali začať premávať v pondelok 13. marca 2017.

Sudca dnes rozhodol o väzbe pre muža, ktorý zasadil svojej priateľke 59 bodnorezných rán

Miroslav už v minulosti vraždil, podmienečne bol prepustený vlani.

V breznianskom mestskom skleníku sa to už zelenie

Zamestnanci technických služieb začali s množením muškátov v skleníku. Plánujú aj výsev ďalších asi 15 druhov rastlín. Pustili sa do množenia letničiek, v najbližších dňoch ich čaká výsev semienka rastlín.

Blízke regióny

Kotlebov galavečer na Gemeri nechcú, biskup zrušil omšu

Šimko: Keď môžu sedieť v parlamente, môžu aj v našom kultúrnom dome.

Mladá vodička sa pri nehode vážne zranila

Záchranka ženu previezla do banskobystrickej nemocnice.

Z 36 obcí v okrese Krupina nemajú ľudia v žiadnej dobrý zdravotný stav (+ mapa)

Hoci Krupina patrí medzi najmenej znečistené okresy, zdravie obyvateľov je tam nepriaznivé.

V takejto jedálni sa odteraz stravuje personál nemocnice

Chceme, aby sa pacienti aj personál cítili príjemnejšie, preto pokračujeme v modernizácii priestorov, hovorí riaditeľ nemocnice Jozef Botka.

Všetky správy

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

Krajina znásilnení a útočiacich migrantov? Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov, no štatistiky o kriminalite a správy o no-go zónach sú často zdeformované.

Majú pírsing a tetovanie. Ak dostanú žltačku C, majú sa liečiť za vlastné

Nepreplácaním liečby hepatitídy C pre niektorých pacientov chce Všeobecná zdravotná poisťovňa ušetriť peniaze. Je v strate 200 miliónov.

Prečo čakal Pánik tak dlho? Tichých hráčov v NHL nemajú radi

Slovenský hokejista je pre Chicago skvelou voľbou – darí sa mu a je lacný. Po sezóne to však nemusí platiť.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Kam vyraziť