Banská Bystrica Horehronie

Lanovka na Chvatimechu oslavuje 60 rokov

Potrebovala by rekonštrukciu, zameranú na zachovanie originality a autenticity, pretože je naozaj jedinečná. Skutočná technická pamiatka.

V roku 2006 jej pracovníci Múzea horských dopravných zariadení sídliacom v Berlíne udelili certifikát originality. Na Slovensku ju nedokážeme doceniť.(Zdroj: AUTOR)

Nápad vybudovať lanovku na Chvatimechu sa čírou náhodou zrodil v hlave Gabriela Ťatliaka, vtedajšieho šéfkonštruktéra Strojární Piesok, ktorý sa vážne zranil na lyžovačke.

CHVATIMECH. Gabriel Ťatliak bol človek, ktorý nedokázal len tak nečinne ležať. Na nemocničnom lôžku dostal myšlienku, pripravil podklady a predostrel ich vedeniu Strojární Piesok. Vedeniu podniku sa zámer pozdával a tak odobrilo proces príprav.

12. február 1955

Na technickej dokumentácii sa podieľal hlavne autor myšlienky Gábor Ťatliak a kolektív konštrukčného oddelenia Strojární Piesok, ale aj kolegovia z ostatných oddelení. S kolegami vypočítali spotrebu a špecifikáciu materiálu, konštrukčne doriešili technické prvky a jednotlivé zariadenia, celkovú technológiu, cenovú kalkuláciu a následne vypracovali detailnú technickú dokumentáciu.

Nasledovali prípravy na zameranie terénu, vybavenie povolení, klčovanie lesa a samotná výroba. Vedenie podniku bolo veľmi ústretové a umožnilo použiť na výrobu jednotlivých dielcov lanovky zvyšky, ktoré vznikli vo výrobe. Neskôr prispela aj Československá telovýchovná jednota (ČSZTV).

Definitívne bola výstavba odobrená 1. júla 1953 a v ten deň sa začalo aj s realizáciou stavby. Výstavba nebola jednoduchá. Treba mať na zreteli vtedajšie stavebné možnosti a technológie, ktoré si realizátor stavby mohol dovoliť, nehovoriac o náročných terénnych podmienkach. Prakticky sa všetko robilo ručne.

Napriek zložitým podmienkam výstavba netrvala dlho. Stihli to za dva roky a prvé sprevádzkovanie sa datuje od 12. februára 1955.

Prvá svojho druhu

Lanová dráha na Chvatimechu bola vybudovaná ako prvá svojho druhu na Slovensku. Má jedinečnú konštrukciu. Poháňa ju 12,5- kilowattový elektromotor z údolnej stanice umiestnenej v nadmorskej výške 450 metrov, trasou dlhou 560 metrov o priemernom sklone 46,14 percenta s prevýšením 233 metrov do nadmorskej výšky 773 metrov, kde sa nachádza horná stanica. Na oceľovom obežnom lane o priemere 20 milimetrov bolo umiestnených 34 jednomiestnych sedačiek.

O bezpečnosť sa starajú dva nezávislé brzdné systémy, prevádzkový - elektromagnetický a hlavný čiže núdzový, zabezpečovaný hydroagregátom. Boli použité aj elektrické a elektronické bezpečnostné prvky a zabezpečovacie zariadenia, ktoré sa starali o bezpečný a plynulý chod lanovky.

Ľudia, ktorí sa zaslúžili o jej existenciu, si zaslúžia náš obdiv a rešpekt. Totižto, všetko vymysleli, vyrobili a postavili. Sami! Nič nikde neodkukali, ako sa to robí dnes. Použili len vedomosti, ktoré získali počas profesionálnej kariéry.

Má certifikát originality

V súčasnom stave lanovka akoby nemala gazdu. Nik sa o ňu nestará. Nemá potrebné prevádzkové a revízne povolenia, čiže nemôže slúžiť verejnosti. Je to nanajvýš nepredstaviteľné a na pováženie, prečo sa to inde vo svete dá a u nás na Slovensku nie.

Lanovka je totižto stále plne funkčná, vďaka pár dobrovoľníkom v dobrej kondícii, ale už potrebuje svoje. Veď má šesťdesiat rokov. Je najvyšší čas, aby sa jej niekto seriózne ujal. Potrebovala by rekonštrukciu zameranú na zachovanie originality a autenticity, pretože je naozaj jedinečná. Skutočná technická pamiatka.

V roku 2006 jej pracovníci Múzea horských dopravných zariadení sídliacom v Berlíne udelili certifikát originality. Preto by som rád vyzval širokú verejnosť, úradníkov, politikov a intelektuálov o podanie pomocnej ruky. Táto lanovka si to skutočne zaslúži, vďaka nej sa naučilo lyžovať mnoho ľudí z regiónu Horehronia. Vďaka nej sa uskutočnilo mnoho lyžiarskych pretekov okresného, krajského významu, často preteky novinárov.

Nevážime si históriu

Prečo v súčasnej dobe ostávajú z fungujúcich a obľúbených zariadení ruiny? Prečo sa nové, podobné budujú na zelenej lúke alebo na ornej pôde? Ak sa budeme takto správať ďalej, budú z nás hrdí - moderní Európania, ale národ bez minulosti, bez identity.

Pretože si nevážime históriu. Je síce pravda, že za posledné roky nám príroda neposkytuje dostatok snehu, bolo by však nesprávne hľadať využiteľnosť lanovky len na účel lyžovania. V dnešnej dobe láka Chvatimech aj vyznávačov iných športov, kde by lanovka našla svoje uplatnenie. Turistov, rekreantov, paraglajdistov či cyklozjazdárov.

Ďalšie články z rubriky Zaujímavosti


  1. V Brezne sa zrazili dve autá, zasahujú hasiči aj zdravotnícki záchranári 1 110
  2. Medzi nákupnými vozíkmi ležal krásny čuvač, najprv behal po rýchlostnej ceste 716
  3. Kostol v zozname UNESCO nie je jedinou pamiatkou Hronseku, obec ich má až 19 Foto 400
  4. V Bystrici nevídanô! Video 265
  5. Otvorenie vysielača T.G. Masaryka v roku 1936 - pozrite si zaujímavé video Video 226
  6. Počas Noci kostolov v Banskej Bystrici ožije aj dielo Majstra Pavla 166
  7. Debakel v poslednom zápase rozhodol. Podbrezová si v pohárovej Európe nezahrá 99
  8. Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký 92
  9. Na Donovaloch sa súťažilo o titul Naj horár Foto 85
  10. Opitý operný spevák hádzal v bystrickom podniku po ľuďoch poháre aj stoličky 83

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

V Brezne sa zrazili dve autá, zasahujú hasiči aj zdravotnícki záchranári

Na mieste zasahujú hasiči ,zdravotnícki záchranári a polícia.

Medzi nákupnými vozíkmi ležal krásny čuvač, najprv behal po rýchlostnej ceste

Ak niekto psíka hľadá, nech kontaktuje mestskú políciu.

Kostol v zozname UNESCO nie je jedinou pamiatkou Hronseku, obec ich má až 19

Hoci je Hronsek malou lokalitou, je mimoriadne bohatou na historické pamiatky. V zozname národných kultúrnych pamiatok je ich zapísaných až 19.

V Bystrici nevídanô!

Keď sa spoja skvelí folkloristi z Banskej Bystrice a Horehronia, na nohách je celý amfiteáter.

Otvorenie vysielača T.G. Masaryka v roku 1936 - pozrite si zaujímavé video

Slávnostné otvorenie nového slovenského vysielača T. G. Masaryka v Banskej Bystrici sa uskutočnilo v máji s veľkou slávou.

Blízke regióny

V centre mesta bude labyrint aj piknikový trávnik

Práce na rekonštrukcii zastaraného parku na námestí sa už začali. Fontána príde na rad až o rok.

Sliač dostane novú železničnú stanicu

Požiadavky súčasnosti nespĺňa ani zvolenská, plánujú ju kompletne renovovať.

M. Kamenský: Ak máme hrať o záchranu, tak radšej ostaňme doma

Futsal klub Lučenec neplánuje byť v extralige len do počtu.

V mikroregióne vznikne prvý denný stacionár pre seniorov

Prevádzkovať ho chcú v spolupráci s miestnym domovom dôchodcov Nezábudka.

Čelná zrážka na ceste pod Pustým hradom. Dvadsaťjedenročná žena sa ťažko zranila

Škoda, ktorá pri dopravnej nehode vznikla, je odhadnutá na 16-tisíc eur.

Všetky správy

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

Sex s robotom: Môžu robotické napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice. Pýtali sme sa sexuológa, kam smeruje ľudská sexualita.

Ďalší spor v slovenskom hokeji? Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Pálffy je ochotný na júnovom kongrese navrhnúť hlasovanie na Kohútovo odvolanie.

Architekt Petrovič: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Karhan bez servítky skritizoval systém v Spartaku

Tlačová konferencia po poslednom zápase sezóny medzi Spartakom Trnava a ViOnom Zlaté Moravce sa niesla v znamení emócii. Jarábek skritizoval správanie trnavskej nemocnice, Karhan celé vedenie Spartaka.

Kam vyraziť