Z 10-miliónového úveru sa podľa Danka neopravujú tie cesty, ktoré to najviac potrebujú, predseda BBSK kritiku odmieta.
BANSKÁ BYSTRICA . Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) neopravuje najhoršie úseky svojich ciest, ale na ich úkor míňa úverové zdroje na opravu ciest v relatívne dobrom stave. Tvrdí do poslanec BBSK a zároveň primátor Žarnovice Kamil Danko. Ako uviedol pre agentúru SITA, pri schvaľovaní úveru 10-miliónov eur sa vlani dohodlo, že sa za to opravia tie úseky ciest, ktoré si pre zlý stav vyžadujú najnákladnejšiu údržbu. „Ja som sa nikde nedozvedel a nikto ma neinformoval o tom, či tie úseky, ktoré sa vytypovali, sú tie úseky, ktoré spĺňajú kritériá, o ktorých hovorím. Dnes sa ukazuje, že pravdepodobne neboli seriózne spravené analýzy,“ povedal Danko.
Ako príklad uviedol cestu od Žarnovice cez Hodrušu-Hámre na Banskú Štiavnicu, kde sa ide opravovať takmer dvojkilometrový úsek nad Hodrušou-Hámrami, ktorý je podľa Danka v oveľa lepšom stave ako časť tejto cesty v intraviláne obce. „Prekáža mi, že som nedostal od nikoho serióznu odpoveď. V tejto dobe, keď si už musíme požičiavať finančné prostriedky na odstránenie havarijných stavov, musíme byť dvakrát obozretnejší, kam tie peniaze pôjdu. A nie použiť ich podľa nejakých subjektívnych rozhodnutí,“ dodal Danko, ktorý na to vedenie samosprávneho kraja upozornil na februárovom zasadnutí zastupiteľstva.
Podľa predsedu BBSK Vladimíra Maňku ide iba o Dankov názor. Úseky na rekonštrukciu aj v poradí naliehavosti navrhujú jednotlivé závody Banskobystrickej regionálnej správy ciest, následne o nich rozhodujú krajskí poslanci za príslušný okres. „Môže sa stať, že niektorý z tých poslancov nemusí byť spokojný, ale ja to chápem. Keď máme 2 500 kilometrov ciest a 1 050 mostov a z nich obrovské množstvo v zlom stave, keď potrebujeme okamžite 260 miliónov eur na ich opravu a máme desať miliónov, tak chápem, že nemusí byť každý spokojný. Ale chceli sme sa vyhnúť tomu, čo bolo v minulosti, že si niekto širokými lakťami vydobyl opravu nejakej cesty namiesto dôležitejšieho úseku,“ povedal Maňka. Dodal, že cestu cez Hodrušu-Hámre si osobne preverí, pri súčasnom systéme by sa však podľa neho nemalo stať, že sa opravujú úseky, ktoré opravu potrebujú menej.
Banskobystrický samosprávny kraj je vlastníkom takmer 610 kilometrov ciest II. triedy a vyše 1 850 kilometrov ciest III. triedy. Čerpanie úveru 10-miliónov eur na opravy ciest schválilo vlani krajské zastupiteľstvo s tým, že by sa za to malo zrekonštruovať zhruba 88 kilometrov ciest a štyri cestné mosty.