Banská Bystrica Horehronie

Vo Vlkanovej chcú vyrábať ľudový elektromobil

Každodenná jazda autom do práce a naspäť, vyzdvihnutie detí zo školy alebo škôlky, nejaký ten nákup počas pracovného týždňa v stredne veľkom slovenskom meste za tri eurá.

Ľudový elektromobil je zaujímavpu novinkou(Zdroj: JÁN KROŠLÁK- SME)

O približne rok by mohli prvé elektromobily začať vyrábať vo Vlkanovej.

VLKANOVÁ . Vlkanovská firma HTMAS, ktorá sa špecializuje na podnikanie v segmente obnoviteľných zdrojov energie, reálne plánuje výrobu licenčného talianskeho ľudového elektromobilu Grecav. V prvom pláne uvažuje o spolupráci a s podporou od štátu, ak nebudú rokovania úspešné, pustia sa do projektu sami.

Dvojmiestne auto na elektrický pohon, alebo jeho verzia, malý pick up s nosnosťou 250 kilogramov, sú homologizované v Európskej únii a majú pre túto skupinu áut ojedinelé crash testy. Auto s dojazdom vyše sto kilometrov robí jeden kilometer za približne tri eurocenty.

Konateľ spoločnosti Maroš Hudoba odhaduje, že so štátnou pomocou by dokázali elektromobil predávať za menej ako osem a pol tisíc a bez nej pod desať tisíc eur vrátane DPH. Náklady na sto kilometrov sa rovnajú dvoj maximálne trojtýždňovému pozeraniu plazmového televízora.

Elektromobil chcú vyrábať priamo vo Vlkanovej pri Banskej Bystrici. Projekt počíta najprv s montážou tisíc až 1500 kusov ročne, neskôr aj s výrobou dielcov a s presunutím celej výroby elektromobilu z Talianska na Slovensko, s predpokladanou kapacitou do desať tisíc áut ročne. Taliani začnú elektromobil Grecav Sonique vyrábať v septembri.

„Fabrika by bola zo začiatku len montážnou linkou. Neskôr chceme výrobu komponentov a celého elektromobilu presunúť do Vlkanovej a produkovať aj pre iné európske trhy. Takmer 90 percent auta sme schopní vyrobiť na lokálnej úrovni,“ tvrdí Hudoba.

Ľudové auto

Prototyp dvojmiestneho elektromobilu Grecav Sonique je veľký približne ako starý Fiat 500. Malé autíčko má prekvapivo dosť miesta pred prednými sedadlami, aj priestor vzadu na nákup, či pracovné tašky. Dynamika vozidla s elektromotorom s výkonom 15 kilowatov, 20,4 koní a s krútiacim momentom 80 Newtonmetrov je prekvapujúca.

Interiér ekológa je primeraný účelu. Pedále brzda, plyn, retro radiaca páka slúži len na pohyb auta dopredu a dozadu. Zaujímavosťou je prepínanie pre šetriaci režim a dynamickejšiu jazdu, ktorá samozrejme ovplyvňuje dojazd. Maximálna rýchlosť je 90 kilometrov za hodinu, pick up o desať kilometrov menej.

Dojazd vozidla v šetriacom režime je 120 až 130 kilometrov, pri dynamickejšej jazde 100 kilometrov. Štandardne prejde človek po meste, a to aj Bratislave, asi 40 kilometrov za deň. Ak by predsa len nestačilo, v aute je integrovaná zásuvka, takže batéria sa dá dobiť priamo zo siete.

Kapacita LiFe batérie je 20 kilowathodín. Štandardne sa dá dobiť za približne päť hodín, rýchlonabíjanie skráti dobu na polovicu až tretinu. Batéria je stavaná na 3500 nabíjacích cyklov, čiže pri bežnej prevádzke vydrží deväť rokov.

Jazdenie v zime znižuje dojazd. Podľa testov vo Fínsku výrobca odhaduje mínus desať kilometrov.

„Toto je auto pre 80 percent obyvateľov Slovenska. Náklady na jeden kilometer sú tri centy,“ dodáva Hudoba.

Auto pre starostov

Starosta Vlkanovej Ľubomír Longauer je nadšený. Projekt už predstavil županovi Vladimírovi Maňkovi a nedávno sa v elektromobile previezol aj premiér Róbert Fico. Obec už pripravuje výstavbu prvých dobíjacích staníc.

Vlkanová má sľúbené peniaze z eurofondov na rekonštrukciu verejného osvetlenia. „Možno budeme prvou obcou na Slovensku, ktorá bude mať dve tri dobíjacie stanice pre elektromobily,“ dodal.

Obec je vzdialená od úradov v Banskej Bystrici okolo 15 kilometrov. Longauer ročné náklady na cesty odhaduje na tisíce eur, v prípade elektromobilu hovorí o stovkách. Solárne strechy by znížili náklady takmer na nulu.

Pomoc štátu

Vlkanovská firma už podpísala s Talianmi zmluvu o budúcej zmluve a o podpore rokuje s vládou, špeciálne s ministerstvom školstva. Prvé výsledky posúdenia životaschopnosti projektu by mohli byť známe už koncom budúceho týždňa.

„Pri výrobe chceme prepojiť školstvo s priemyslom. Priamo vo Vlkanovej by sme spojili výučbu s praxou. Študenti stredných škôl by počas štúdia praxovali priamo na výrobných linkách, vysoké školy by sa mohli podieľať na výskume a vývoji. Slovensko nedokáže konkurovať automobilkám vo vývoji dieselových a benzínových motorov, ale pri elektromobiloch to môže byť náš slovenský vývoj,“ hovorí predkladateľ projektu.

Hudoba hovorí o možnosti klasického joint venture so štátom. „Korektná obchodná spolupráca. Vláda zainvestuje, investície má kryté aktívami firmy, v ktorej má podiel, my dáme peniaze formou hál a pozemkov, know how a budeme vyvíjať obchodovateľný produkt,“ predstavuje si spoluprácu so štátom.

Celkovú investíciu odhadujú na 20 miliónov eur . Fabrika by zamestnala 150 ľudí a v sekundárnom dodávateľskom sektore ďalších 400.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Termín odovzdania prvej etapy obchvatu Brezna sa posúva na august 5 077
  2. 5 dôvodov, prečo je Banská Bystrica hokejovým majstrom Slovenska 1 709
  3. Dvaja v dresoch, dvaja v oblekoch. Majú titul, o ktorom snívali Foto 1 358
  4. Šumiačan nafúkal už ráno 2,25 promile 514
  5. Banská Bystrica sa dočkala premiérového hokejového titulu 238
  6. Otvorili Bánoš a s ním farmársku sezónu 235
  7. Napadol ženu nunčakmi a ušiel 135
  8. Nové ohnisko žltačky je v Čiernom Balogu 117
  9. Potrestali technika STK v Brezne. Dal súhlas na prevádzku sanitky, tá o desať týždňov zavinila dopravnú nehodu 106
  10. Dukla po skvelom druhom polčase dobyla západ 97

Riešime za Vás

Vraky zdemolovaných áut
Banská Bystrica

Vraky zdemolovaných áut

Vyriešené
Vrak bez ŠPZ
Banská Bystrica

Vrak bez ŠPZ

Vyriešené
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Termín odovzdania prvej etapy obchvatu Brezna sa posúva na august

Prvá etapa obchvatu mesta mala uzrieť svetlo sveta v máji 2017, no termín odovzdania výstavby sa posúva na august. Dôvodom ďalšieho predĺženia je pozastavenie prác na okružnej križovatke Mazorníkovo od októbra minulého roka do marca 2017.

5 dôvodov, prečo je Banská Bystrica hokejovým majstrom Slovenska

O celkovom triumfe rozhodlo viacero ukazovateľov.

Dvaja v dresoch, dvaja v oblekoch. Majú titul, o ktorom snívali

Zahrali si v NHL, brali medaily z majstrovstiev sveta. Teraz získali trofej pre rodné mesto.

Šumiačan nafúkal už ráno 2,25 promile

Opitého vodiča obmedzili na osobnej slobode a umiestnili do policajnej cely.

Banská Bystrica sa dočkala premiérového hokejového titulu

Banská Bystrica v piatom zápase finále zdolala Nitru 6:2 a získala titul majstra Slovenska.

Blízke regióny

V meste založili prvé kino, banku aj likérku, Mikuláš volali židovské Atény

Prvé židovské rodiny v centre Liptova sa usadili v 20. rokoch 18. storočia. Prišli z Moravy, kde platilo nariadenie, že oženiť sa mohol iba prvorodený židovský syn.

Vydarený projekt Podbrezín nikdy úplne nedokončili

Na Podbrezinách žije približne jedna tretina Mikulášanov. Najväčšie sídlisko v Liptove začali budovať pred takmer štyridsiatimi rokmi. Pôvodne veľmi vydarený projekt ale nikdy kompletne nedokončili. Napriek tomu to mnohým jeho obyvateľom veľmi neprekáža, na brehoch Smrečianky sa im žije dobre.

Unikátna zvonica odhalila svoje útroby

Pohľady, ktoré sa nenaskytnú každý deň.

Šrégom nočným Zvolenom: Šimon Wahlandt zlepšil rekord o 18 sekúnd

Sedemdielny seriál Zvolenskej bežeckej ligy (ZBL) pokračoval druhým podujatím.

V krupinskej priehrade našli telo nezvestného mladíka († 23)

Mladík z Hontianskych Nemiec bol nezvestný od 4. apríla.

Všetky správy

Francúzi dovolili, podľa odhadov postupujú Macron a Le Penová (minúta po minúte)

Vo Francúzsku sa skončilo prvé kolo prezidentských volieb.​​​​​​​

Riaditeľka inovatívnej školy: Svet už nestojí o jednotkárov, vyhorení sú už deväťroční

Zodpovednosti ani odvahe sa deti nenaučia z učebníc, hovorí odborníčka na inovatívne vzdelávanie Margret Rasfeld z Berlína.

Na Sibíri sa otvorila 'brána do podsvetia', odkryla starý les aj mŕtvoly

Kráter Batagajka vznikol pri cyklickom topení a mrznutí permafrostu.

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

Dvaja v dresoch, dvaja v oblekoch. Majú titul, o ktorom snívali

Zahrali si v NHL, brali medaily z majstrovstiev sveta. Teraz získali trofej pre rodné mesto.

Kam vyraziť