Banská Bystrica Horehronie

RegioJet už nebude jazdiť medzi Bratislavou a Košicami, viní za to aj Danka

Súkromný železničný dopravca RegioJet od februára nebude jazdiť na hlavnej železničnej trati na Slovensku.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Tibor Somogyi)

PRAHA, BRATISLAVA. Žlté expresy Radima Jančuru nebudú od začiatku februára jazdiť na linke medzi Bratislavou a Košicami. Súkromný dopravca RegioJet svoje rozhodnutie oznámil nečakane (v utorok 3. januára).

„Ďakujeme všetkým zákazníkom, ktorí s nami na linke Bratislava – Košice cestovali, a fanúšikom za ich priazeň a podporu. Veríme, že aj po 31. 1. 2017 budú uprednostňovať služby RegioJetu, aj keď na iných linkách,“ povedal majiteľ spoločnosti Radim Jančura.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Dôvod? Štátne IC vlaky

Za rozhodnutím majiteľa žltých expresov odísť z hlavnej trate je podľa RegioJetu opätovné zavedenie štátnych IC vlakov.

Tie začali na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdiť od polovice decembra. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ich zaviedla po tom, čo sa vo firme zmenilo vedenie a svojich nominantov navrhla koaličná SNS.

Anketa:
Mal by RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami ostať?
Áno
2377
Nie
400
Hlasovalo: 2777
Hlasovanie otvorené:
od: 03.01.2017 12:18

Šéf národniarov Andrej Danko pretlačil do programového vyhlásenia vlády prehodnotenie štátnych IC vlakov. IC vlaky prestali premávať vlani v januári, keď ich bývalé vedenie ZSSK stoplo po 22 rokoch fungovania. Dôvodom bolo, že ich nevedelo dostať do zisku. Za rok 2015 vlaky podľa zdroja SME skončili v strate asi 1,3 milióna eur.

Oficiálnu stratu však štátny dopravca nikdy neprezradil. Odvolával sa na obchodné tajomstvo. IC vlaky boli od roku 2012, keď ich štát prestal dotovať, vždy v strate. Svoj prvý rok skončili v mínuse približne 3,3 milióna eur.

„Dvadsať rokov prevádzkovala Železničná spoločnosť Slovensko svoje IC vlaky s vysokou stratou, hoci mala na trhu monopol. Cestovné bolo vyššie a neexistovalo bezplatné cestovné v rýchlikoch,“ vraví Jančura.

Ani teraz, keď cestujúcich z komerčných vlakov vyhnali rýchliky zadarmo, nie je možné podľa neho predpokladať, že sa nové IC vlaky dostanú do zisku.

„Keby Andrej Danko nepresadil vlaky IC ZSSK, verili by sme, že sa ako úsporne hospodáriaci dopravca dostaneme v roku 2017 ekonomicky na nulu, čo by bolo úplne dostačujúce pre naše fungovanie na Slovensku," doplnil Jančura.

RegioJet v roku 2015, keď ešte jazdili štátne IC vlaky a prvý rok fungovalo cestovanie zadarmo, skončil v strate približne 5,5 milióna eur.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Chce byť lepší ako konkurencia, ale nevie, aké služby zákazníkom poskytuje

Už raz chcel odísť

Žlté expresy Radima Jančuru už raz svoj odchod ohlásili. Vtedy však štát ustúpil, keď rozhodol o spomínanom zrušení štátnych IC vlakov. RegioJet ostal a pred rokom v januári dokonca navýšil počet vozňov v súpravách. Z pôvodných šiestich vozňov začal chodiť s desiatimi.

Počet vozňov Jančura okresal, keď štát oznámil znovuzavedenie IC vlakov. Ich návrat ho pripravil o zákazníkov v najdôležitejších staniciach ako Bratislava, Košice, Trnava, Poprad či Kysak. To sú práve zastávky, kde štátne IC vlaky zastavujú.

„Vlaky IC ZSSK iba vybrali časť z osekanej skupiny zákazníkov v najlukratívnejších veľkých staniciach. Dá sa to interpretovať ako naplnenie oficiálne vysloveného želania predsedu SNS Andreja Danka o tom, že RegioJet musí odísť preč zo Slovenska," píše RegioJet v tlačovej správe.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Cestovanie za 9 eur končí, RegioJet zvyšuje ceny najlacnejších lístkov

Ostane?

Napriek ohlásenému odchodu RegioJet hovorí, za akých okolností by mohol na linke medzi Bratislavou a Košicami ostať. Situáciu by mohla podľa Jančuru vyriešiť iba zmena systému úhrady cestovného zadarmo tak, aby aj komerčné vlaky mali možnosť osloviť tých cestujúcich, ktorí aktuálne cestujú zadarmo.

V prípade, že by štát komerčným dopravcom preplácal len polovicu z toho, čo hradí na kompenzáciu cestovného zdarma v dotovaných rýchlikoch, RegioJet by bol ochotný zaplatiť druhú polovicu z vlastného.

V takomto prípade by mohli na trhu fungovať za rovnakých podmienok komerčné vlaky oboch dopravcov – RegioJet aj IC Železničnej spoločnosti.

Štát by tak vďaka tomu podľa RegioJetu ušetril až polovicu nákladov, ktoré aktuálne prepláca za cestovné zadarmo. Študenti a ďalšie sociálne skupiny by mohli využívať bezplatné cestovné vo všetkých vlakoch bez rozdielu.

Koaličná SNS rozhodnutie RegioJetu nekomentovala. Či štát pristúpi na podmienku RegioJetu, nie je zatiaľ jasné. Ministerstvo dopravy je pripravené na prípadné rokovanie, keďže podľa neho je možné dospieť aj k iným riešeniam než sú vopred prezentované prostredníctvom médií. O konkrétnych riešeniach však nehovorí.

„Je to tlačenie a vydieranie štátu. To je štýl podnikania pána Jančuru. Z nášho pohľadu bude veľmi dôležité sledovať, či sa nebude situácia opakovať," vraví šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:RegioJet na top trati zvýši ceny, priznal Jančura

Štátny monopol

Ak RegioJet definitívne odíde z hlavnej trate, nastane štátny monopol. Ten bol aj počas rokov 2012 až 2014, keď štátne IC vlaky jazdili bez dotácií. Svoj hviezdny rok zažili v roku 2013, keď prepravili 690-tisíc cestujúcich. Cena lístka bola vtedy od 20 do 24 eur.

Štátny dopravca teraz verí, že vlaky dostane do zisku, a to vďaka rýchlosti a menšiemu počtu zastávok. Utrpieť však môže aj kvalita cestovania.

Ide napríklad o diskrétnu kontrolu cestovných dokladov cez mobilnú aplikáciu predaja cestovných lístkov, ktoré sú zároveň aj miestenkami či grátis čajmi a minerálkami, vraví bývalý šéf Železničnej spoločnosti Pavel Kravec.

Tá je pripravená na kroky RegioJetu reagovať. Plánuje pripraviť koncept nastavenia diaľkových vlakov, dopravnú cestu, vozňové kapacity, obehy súprav a služby s cieľom v maximálnej možnej miere vyhovieť požiadavkám našich zákazníkov. Bude o tom informovať v najbližších dňoch či týždňoch.

„Mnohí by tiež radi počuli, aké konzekvencie vyvodí rezort dopravy aj ZSSK, ak sa im nepodarí dostať obnovené štátne IC vlaky do čiernych čísel. V normálnej firme by totiž za takýto stratový projekt padali hlavy. Manažment ZSSK však nepríde ani o prémie, veď plní politickú objednávku," dodala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Banská Bystrica sa dnes otvorene postavila proti extrémizmu rovno pred Kotlebovým sídlom Foto 3 603
  2. Od 11. júna sa mení cestovný poriadok na železniciach, novinka prichádza aj do nášho regiónu 403
  3. Záverečný účet potvrdil veľmi dobré hospodárenie mesta Brezno 212
  4. Na novej autobusovej zastávke ožilo aj runové písmo z kultového vrchu Foto 202
  5. Opitý operný spevák hádzal v bystrickom podniku po ľuďoch poháre aj stoličky 168
  6. Vodiči, pozor - v súvislosti s prácami na obchvate mesta Brezno využívajte obchádzkovú trasu 124
  7. Pod petíciu pri malým vodným elektrárňam sa podpísalo viac ako 2 300 ľudí 104
  8. Letná sezóna na amfiteátri sa začne na Deň detí 102
  9. Donovaly sa stávajú „hlavným mestom detí“ 88
  10. Čoskoro uplynie 90 rokov od položenia základného kameňa Národného domu Foto 86

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Banská Bystrica sa dnes otvorene postavila proti extrémizmu rovno pred Kotlebovým sídlom

Netolerujte zlo. Na to, aby zvíťazilo zlo, stačí málo. Stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič – adresoval zaplnenému Námestiu SNP v Banskej Bystrici prezident Andrej Kiska.

Od 11. júna sa mení cestovný poriadok na železniciach, novinka prichádza aj do nášho regiónu

Obnoví sa priame denné spojenia na južnom ťahu Bratislava – Zvolen – Košice, zmena sa dotkne aj Banskej Bystrice.

Záverečný účet potvrdil veľmi dobré hospodárenie mesta Brezno

edným z bodov minulotýždňového mestského zastupiteľstva bolo aj schválenie záverečného účtu mesta za rok 2016. Ten opätovne podčiarkol pozitívne ekonomické výsledky breznianskej samosprávy.

Na novej autobusovej zastávke ožilo aj runové písmo z kultového vrchu

Namiesto nevzhľadnej autobusovej zastávky z plechu vyrástla v Malachove nová zastávka v tradičnom historickom štýle. Konečnú podobu jej dali samotní obyvatelia obce.

Opitý operný spevák hádzal v bystrickom podniku po ľuďoch poháre aj stoličky

Spáchal zločin opilstva , súd mu vymeral trest odňatia slobody desať mesiacov podmienečne.

Blízke regióny

Medvedica Ingrid opäť zišla k ľuďom, jej fotografovaním ľudia riskujú

Medvedica známa zo Starého Smokovca stratila plachosť a namiesto pokoja v Tichej doline si opäť vybrala blízkosť ľudí. Fotografujú sa s ňou a dvoma mladými pri Pribyline.

Muž dostal epileptický záchvat na streche bytovky. Zachraňovali ho hasiči

Výška, v ktorej muž dostal záchvat, mohla byť pre neho osudná.

V Lučenci hospitalizovali muža s chabou obrnou

Prípad telefonicky nahlásili v pondelok 15. mája z infekčného oddelenia lučenskej nemocnice, kde bol pacient hospitalizovaný v predchádzajúci deň.

Opitý vodič Audi nedal prednosť Fordu

Pri dokumentovaní dopravnej nehody sa obaja vodiči podrobili dychovej skúške.

Cez Zvolen pôjde priamy vlak do Košíc

Upravený cestovný poriadok Železničnej spoločnosti Slovensko začne platiť od nedele 11. júna.

Všetky správy

Minúta po minúte: Atentátnik zabil na koncerte v Manchestri 22 ľudí

Polícia potvrdila, že vo vstupnej hale sa odpálil samovražedný atentátnik. Medzi obeťami sú aj deti.

Cígera odmietli aj Višňovský, Handzuš, Országh a Bača

To, že hráči z NHL neprišli na šampionát, berie reprezentačný tréner ako podraz.

Americká dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala s Pepsi, či so Star Wars. Ukázali sme jej naše výrobky.

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Antikoncepcia postavená na dávnej rastline sa bude dať užiť pred alebo po styku. Prípadne sa bude nosiť ako náplasť.

Kam vyraziť