Banská Bystrica Horehronie

RegioJet už nebude jazdiť medzi Bratislavou a Košicami, viní za to aj Danka

Súkromný železničný dopravca RegioJet od februára nebude jazdiť na hlavnej železničnej trati na Slovensku.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Tibor Somogyi)

PRAHA, BRATISLAVA. Žlté expresy Radima Jančuru nebudú od začiatku februára jazdiť na linke medzi Bratislavou a Košicami. Súkromný dopravca RegioJet svoje rozhodnutie oznámil nečakane (v utorok 3. januára).

„Ďakujeme všetkým zákazníkom, ktorí s nami na linke Bratislava – Košice cestovali, a fanúšikom za ich priazeň a podporu. Veríme, že aj po 31. 1. 2017 budú uprednostňovať služby RegioJetu, aj keď na iných linkách,“ povedal majiteľ spoločnosti Radim Jančura.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Dôvod? Štátne IC vlaky

Za rozhodnutím majiteľa žltých expresov odísť z hlavnej trate je podľa RegioJetu opätovné zavedenie štátnych IC vlakov.

Tie začali na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdiť od polovice decembra. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ich zaviedla po tom, čo sa vo firme zmenilo vedenie a svojich nominantov navrhla koaličná SNS.

Anketa:
Mal by RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami ostať?
Áno
2377
Nie
400
Hlasovalo: 2777
Hlasovanie otvorené:
od: 03.01.2017 12:18

Šéf národniarov Andrej Danko pretlačil do programového vyhlásenia vlády prehodnotenie štátnych IC vlakov. IC vlaky prestali premávať vlani v januári, keď ich bývalé vedenie ZSSK stoplo po 22 rokoch fungovania. Dôvodom bolo, že ich nevedelo dostať do zisku. Za rok 2015 vlaky podľa zdroja SME skončili v strate asi 1,3 milióna eur.

Oficiálnu stratu však štátny dopravca nikdy neprezradil. Odvolával sa na obchodné tajomstvo. IC vlaky boli od roku 2012, keď ich štát prestal dotovať, vždy v strate. Svoj prvý rok skončili v mínuse približne 3,3 milióna eur.

„Dvadsať rokov prevádzkovala Železničná spoločnosť Slovensko svoje IC vlaky s vysokou stratou, hoci mala na trhu monopol. Cestovné bolo vyššie a neexistovalo bezplatné cestovné v rýchlikoch,“ vraví Jančura.

Ani teraz, keď cestujúcich z komerčných vlakov vyhnali rýchliky zadarmo, nie je možné podľa neho predpokladať, že sa nové IC vlaky dostanú do zisku.

„Keby Andrej Danko nepresadil vlaky IC ZSSK, verili by sme, že sa ako úsporne hospodáriaci dopravca dostaneme v roku 2017 ekonomicky na nulu, čo by bolo úplne dostačujúce pre naše fungovanie na Slovensku," doplnil Jančura.

RegioJet v roku 2015, keď ešte jazdili štátne IC vlaky a prvý rok fungovalo cestovanie zadarmo, skončil v strate približne 5,5 milióna eur.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Chce byť lepší ako konkurencia, ale nevie, aké služby zákazníkom poskytuje

Už raz chcel odísť

Žlté expresy Radima Jančuru už raz svoj odchod ohlásili. Vtedy však štát ustúpil, keď rozhodol o spomínanom zrušení štátnych IC vlakov. RegioJet ostal a pred rokom v januári dokonca navýšil počet vozňov v súpravách. Z pôvodných šiestich vozňov začal chodiť s desiatimi.

Počet vozňov Jančura okresal, keď štát oznámil znovuzavedenie IC vlakov. Ich návrat ho pripravil o zákazníkov v najdôležitejších staniciach ako Bratislava, Košice, Trnava, Poprad či Kysak. To sú práve zastávky, kde štátne IC vlaky zastavujú.

„Vlaky IC ZSSK iba vybrali časť z osekanej skupiny zákazníkov v najlukratívnejších veľkých staniciach. Dá sa to interpretovať ako naplnenie oficiálne vysloveného želania predsedu SNS Andreja Danka o tom, že RegioJet musí odísť preč zo Slovenska," píše RegioJet v tlačovej správe.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Cestovanie za 9 eur končí, RegioJet zvyšuje ceny najlacnejších lístkov

Ostane?

Napriek ohlásenému odchodu RegioJet hovorí, za akých okolností by mohol na linke medzi Bratislavou a Košicami ostať. Situáciu by mohla podľa Jančuru vyriešiť iba zmena systému úhrady cestovného zadarmo tak, aby aj komerčné vlaky mali možnosť osloviť tých cestujúcich, ktorí aktuálne cestujú zadarmo.

V prípade, že by štát komerčným dopravcom preplácal len polovicu z toho, čo hradí na kompenzáciu cestovného zdarma v dotovaných rýchlikoch, RegioJet by bol ochotný zaplatiť druhú polovicu z vlastného.

V takomto prípade by mohli na trhu fungovať za rovnakých podmienok komerčné vlaky oboch dopravcov – RegioJet aj IC Železničnej spoločnosti.

Štát by tak vďaka tomu podľa RegioJetu ušetril až polovicu nákladov, ktoré aktuálne prepláca za cestovné zadarmo. Študenti a ďalšie sociálne skupiny by mohli využívať bezplatné cestovné vo všetkých vlakoch bez rozdielu.

Koaličná SNS rozhodnutie RegioJetu nekomentovala. Či štát pristúpi na podmienku RegioJetu, nie je zatiaľ jasné. Ministerstvo dopravy je pripravené na prípadné rokovanie, keďže podľa neho je možné dospieť aj k iným riešeniam než sú vopred prezentované prostredníctvom médií. O konkrétnych riešeniach však nehovorí.

„Je to tlačenie a vydieranie štátu. To je štýl podnikania pána Jančuru. Z nášho pohľadu bude veľmi dôležité sledovať, či sa nebude situácia opakovať," vraví šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:RegioJet na top trati zvýši ceny, priznal Jančura

Štátny monopol

Ak RegioJet definitívne odíde z hlavnej trate, nastane štátny monopol. Ten bol aj počas rokov 2012 až 2014, keď štátne IC vlaky jazdili bez dotácií. Svoj hviezdny rok zažili v roku 2013, keď prepravili 690-tisíc cestujúcich. Cena lístka bola vtedy od 20 do 24 eur.

Štátny dopravca teraz verí, že vlaky dostane do zisku, a to vďaka rýchlosti a menšiemu počtu zastávok. Utrpieť však môže aj kvalita cestovania.

Ide napríklad o diskrétnu kontrolu cestovných dokladov cez mobilnú aplikáciu predaja cestovných lístkov, ktoré sú zároveň aj miestenkami či grátis čajmi a minerálkami, vraví bývalý šéf Železničnej spoločnosti Pavel Kravec.

Tá je pripravená na kroky RegioJetu reagovať. Plánuje pripraviť koncept nastavenia diaľkových vlakov, dopravnú cestu, vozňové kapacity, obehy súprav a služby s cieľom v maximálnej možnej miere vyhovieť požiadavkám našich zákazníkov. Bude o tom informovať v najbližších dňoch či týždňoch.

„Mnohí by tiež radi počuli, aké konzekvencie vyvodí rezort dopravy aj ZSSK, ak sa im nepodarí dostať obnovené štátne IC vlaky do čiernych čísel. V normálnej firme by totiž za takýto stratový projekt padali hlavy. Manažment ZSSK však nepríde ani o prémie, veď plní politickú objednávku," dodala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Termín odovzdania prvej etapy obchvatu Brezna sa posúva na august 2 233
  2. Šumiačan nafúkal už ráno 2,25 promile 1 535
  3. Banská Bystrica sa dočkala premiérového hokejového titulu 896
  4. 5 dôvodov, prečo je Banská Bystrica hokejovým majstrom Slovenska 653
  5. Dvaja v dresoch, dvaja v oblekoch. Majú titul, o ktorom snívali Foto 552
  6. Otvorili Bánoš a s ním farmársku sezónu 499
  7. Napadol ženu nunčakmi a ušiel 288
  8. Nové ohnisko žltačky je v Čiernom Balogu 183
  9. Potrestali technika STK v Brezne. Dal súhlas na prevádzku sanitky, tá o desať týždňov zavinila dopravnú nehodu 125
  10. Mesiac jazzu v Štátnej vedeckej knižnici ukončia Lady Gaga a Tony Bennett Video 86

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Termín odovzdania prvej etapy obchvatu Brezna sa posúva na august

Prvá etapa obchvatu mesta mala uzrieť svetlo sveta v máji 2017, no termín odovzdania výstavby sa posúva na august. Dôvodom ďalšieho predĺženia je pozastavenie prác na okružnej križovatke Mazorníkovo od októbra minulého roka do marca 2017.

Šumiačan nafúkal už ráno 2,25 promile

Opitého vodiča obmedzili na osobnej slobode a umiestnili do policajnej cely.

Banská Bystrica sa dočkala premiérového hokejového titulu

Banská Bystrica v piatom zápase finále zdolala Nitru 6:2 a získala titul majstra Slovenska.

5 dôvodov, prečo je Banská Bystrica hokejovým majstrom Slovenska

O celkovom triumfe rozhodlo viacero ukazovateľov.

Dvaja v dresoch, dvaja v oblekoch. Majú titul, o ktorom snívali

Zahrali si v NHL, brali medaily z majstrovstiev sveta. Teraz získali trofej pre rodné mesto.

Blízke regióny

Vydarený projekt Podbrezín nikdy úplne nedokončili

Na Podbrezinách žije približne jedna tretina Mikulášanov. Najväčšie sídlisko v Liptove začali budovať pred takmer štyridsiatimi rokmi. Pôvodne veľmi vyradený projekt ale nikdy kompletne nedokončili. Napriek tomu to mnohým jeho obyvateľom veľmi neprekáža, na brehoch Smrečianky sa im žije dobre.

V krupinskej priehrade našli telo nezvestného mladíka († 23)

Mladík z Hontianskych Nemiec bol nezvestný od 4. apríla.

Najslávnejší pongrácovský kapitán

Medzi najbohatších, najvplyvnejších a najmocnejších mužov v Uhorsku v 15. storočí patril Pongrác II. Jeho zreštaurovaný obraz a vojenskú kariéru predstavili v Múzeu Janka Kráľa v Liptovskom Mikuláši.

Unikátna zvonica odhalila svoje útroby

Pohľady, ktoré sa nenaskytnú každý deň.

Kasárne sa môžu zmeniť na stredisko rekreácie

Kasárne a poľné letisko Mokraď pri Jamníku stále patria ministerstvu obrany. Areál, kde kedysi vládol čulý ruch, zostáva prázdny a nebyť aspoň strážnej služby na vrátnici, pripomínal by mesto duchov.

Všetky správy

Na Sibíri sa otvorila 'brána do podsvetia', odkryla starý les aj mŕtvoly

Kráter Batagajka vznikol pri cyklickom topení a mrznutí permafrostu.

Som noťas. Alkoholik znie moc učene

Alkoholizmus má tisícky podôb, teda aj tisícky možných liečebných metód. K radám lekárov treba pridať vlastné know-how.

To, čo sa deje na Evereste, je choré, tvrdí slovenská legenda

Bývalý horolezec Zoltán Demján: Everest je najvyšší kopec, nič viac.

Riaditeľka inovatívnej školy: Svet už nestojí o jednotkárov, vyhorení sú už deväťroční

Zodpovednosti ani odvahe sa deti nenaučia z učebníc, hovorí odborníčka na inovatívne vzdelávanie Margret Rasfeld z Berlína.

Mafiáni zrádzajú jeden druhého a postupne končia

O pozadí mafie sa za mrežami okrem Mikuláša Černáka zrejme rozhovoril aj Juraj „Piťo“ Ondrejčák.

Kam vyraziť