Banská Bystrica Horehronie

Najdlhší tunel: dokonalé technické riešenia, ale aj slzy, pot a smrť (+ FOTO)

Od začatia stavby Čremošnianskeho tunela uplynie už 80 rokov. Razili ho z dvoch strán a dodnes je táto stavba obdivuhodná vynikajúcim technickým riešením.

Práce na stavbe trate a tunela boli mimoriadne náročné. Stalo sa tu viac ako 2 000 úrazov, z nich 35 smrteľných. (Zdroj: archív J. Burkovského)

DOLNÝ HARMANEC. Čremošniansky tunel, niekedy  nesprávne označovaný aj ak  Harmanecký,  je jednokoľajný  tunel, ležiaci na trati medzi Banskou Bystricou a Diviakmi.  S dĺžkou 4 697, 15 metra je to najdlhší železničný tunel na Slovensku a bol  súčasne najdlhším  tunelom v bývalom  Česko-Slovensku. Tunel stavali  v rokoch 1936 - 1940 rakúskou tunelovacou metódou, na ten čas veľmi vyspelou. Na jeseň uplynie už 80 rokov od chvíle, kedy tunel začali stavať.

Historik  a ochranár Július Burkovský hovorí, že práve v tuneli na kilometri 31, 425 dosahuje táto trať najvyšší – vrcholový bod (692, 94 m.n.m), preto sa niekedy používal aj názov vrcholový tunel.

„Slávnostné začatie stavby je spojené s 28. septembrom 1936, kedy sa pri Harmaneckom portáli, označovanom aj ako Banskobystrický, stretla celá vtedajšia politická špička na čele s prezidentom Edvardom Benešom a jeho manželkou,“ hovorí historik. Po prezidentovi Benešovi tunel aj pomenovali.

Razili ho z dvoch strán, odchýlky boli minimálne

Technické riešenie stavby bolo podľa neho veľmi precízne, hoci veľmi náročné. Tunel totiž razili oproti sebe z dvoch strán – Harmaneckej a Čremošnianskej.

„Po prerazení tunela na konci augusta 1938 spojením náprotivných smerových štôlní sa  zistili  iba minimálne smerové a výškové odchýlky,“ hovorí. Vzhľadom na zložitý terén pritom išlo o mimoriadne náročnú stavbu. Rozpájanie horniny vykonávali  odstrelom a pneumatickými dlátami. „Po vyrezaní celého profilu tunela steny a strop obmurovali lomovým kameňom, vrátane čiel vstupných portálov,“ dodáva Burkovský.

Vzhľadom na dĺžku tunela vyrazili aj 95, 3 metra hlbokú vetraciu šachtu s ústím na náveternej strane, čo zabezpečilo prirodzenú výmenu vzduchu nielen počas stavby, ale aj prevádzky tunela. 

„Nebolo tak potrebné uvažovať nad strojovým odčerpávaním znečisteného vzduchu z tunela,“ dodal.

Veľké problémy však počas stavby robila voda. Burkovský upozorňuje, že miestami vnikali do tunelového priestoru sústredené výrony vody v množstvách vyše 50 litrov za sekundu. Maximálny odtok na Banskobystrickej strane bol až 760 litrov / s, na čremošnianskej 83 L/s. Po ukončení prác sa  množstvo vody na banskobystrickej strane tunela ustálilo takmer bez zmeny na 500 l/ s.   Problém s množstvom vody sa  podarilo vyriešiť vybudovaním murovaného kanála, pričom voda z neho vytekajúca sa dodnes využíva na vodárenské účely. „Prebytočná odtekajúca  voda vytvára pred tunelom na začiatku doliny Túfna dokonca menší atraktívny vodopád.“

 Stavalo sa v rušných rokoch

O tom, že stavba tunela sa dokončovala vo veľmi zložitých  rokoch, svedčí aj skutočnosť, že po Benešovi, ktorý stavbu v roku 1936  otváral, už strihala pásku dokončeného tunela a trate medzi Bystricou a Dolnou Štubňou v decembri 1940  celkom iná politická  garnitúra na čele s prezidentom Tisom.  Hosťami boli aj bulharský cár Ferdinand Coburg, či ríšsky minister dopravy J. Dorpmüller. Tunel vtedy už neniesol meno prezidenta Beneša, ale pomenovali ho po Andrejovi Hlinkovi.

 Pozoruhodný je nielen tunel, ale aj trať

Július Burkovský súčasne upozorňuje, že svojim technickým riešením je zaujímavý nielen tento  tunel, ale celá trať, ktorá vedie zložitým horským terénom.  Na celkovej dĺžke 40,96 kilometra prekonáva výškový rozdiel takmer 350 metrov. Na trati sa nachádza 22 tunelov s celkovou dĺžkou 12,21 kilometra. „Znamená to, že viac než 30 percent trate prechádza tunelmi,“ doplnil historik.

Vzhľadom na vysoký počet tunelov a mostov museli počítať aj s vysokým počtom robotníkov na stavbe. Napríklad v máji 1938 tu pracovalo viac ako 12 tisíc zamestnancov. Vzhľadom na náročnosť prác sa stal pri stavbe trate aj vysoký počet úrazov - bolo ich viac ako 2 200, pričom 35 z nich bolo smrteľných. 

V Dolnom Harmanci sa nedávno podarilo obnoviť pamätník 35 robotníkom, ktorí sa už zo stavby nevrátili.  Vojnové udalosti v rokoch 1944 – 45 trať značne poškodili, no k deštrukcii tunelov neprišlo. Po odstránení škôd trať na jar 1946 znovu  odovzdali do prevádzky a vrcholový tunel opätovne nazvali po Benešovi. Dnes však nesie názov Čremošniansky tunel podľa obce na turčianskej strane , v ktorej vyúsťuje.  

   Systém vetrania sa výraznejšie nezmenil

Ani dnes nie je systém vetrania nášho najdlhšieho tunela výraznejšie iný ako v minulosti. Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej je jeho vetranie zabezpečené ventilátorom cez vetraciu šachtu. V čase údržby je systém odvetrania prispôsobený vykonávaným prácam.

 Nie je to dobrodružstvo, ale hazard so životom

Hoci sa na internete občas niekto pochváli aj tým, že dovnútra tunela sa pozrel, prípadne časť z neho aj prešiel, nie je to dobrodružstvo, ale hlúpy hazard so životom. Hrozí tu totiž vysoké nebezpečenstvo a okrem vyškolených zamestnancov by sa tu nemal pohybovať nikto ďalší.

 Hovorkyňa upozornila, že v   tuneli je  nielen  prievan, tma, mokro a klzko, no je tu  málo miest na bezpečný úkryt.  Ak by sa aj človek stihol  ukryť vo výklenku, treba rátať so silnou tlakovou vlnou od prechádzajúceho vlaku, dymom z trakčných motorov, mimoriadne silným hlukom a  stiesneným pocitom.

 Priľahlé úseky trate sú veľmi neprehľadné a najnebezpečnejšie je preto vchádzať od portálu prvých 200- 300 metrov.

 

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Riešime za Vás

Vrak bez ŠPZ
Banská Bystrica

Vrak bez ŠPZ

V riešení
Vraky zdemolovaných áut
Banská Bystrica

Vraky zdemolovaných áut

V riešení
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Banská Bystrica

Keď brat nie je rodina. Sociálny zákon je poriadne deravý

Ak sa rodinný príslušník chce na Slovensku postarať o chorého súrodenca, narazí na problém. Na vyplatenie ošetrovného nemá nárok.

Aktuálne: V Brusne sa dymí z pošty, zasahujú tam hasiči

Na mieste je deväť príslušníkov Hasičského a záchranného zboru s troma kusmi techniky.

Záchrana starých kníh je ako alchýmia. Je to výzva, ktorá pohltí celého človeka

Reštaurátor musí mať v malíčku históriu, chémiu, latinčinu, dejiny vývoja knižných väzieb a súčasne musí mať silný umelecký cit.

Ponuka mesta Brezno: Ak bývate v rodinnom dome, môžete požiadať o bezplatné poskytnutie popolnice

Obyvatelia rodinných domov v Brezne, pozor! Od 1. apríla môžete požiadať mesto o bezplatné zadováženie si zbernej nádoby na zmesový komunálny odpad.

Banskobystričan vystrájal pred bankou v Bratislave. Môže dostať až tri roky

Obvinený muž je v súčasnosti umiestnený v cele policajného zaistenia, vec sa realizuje v tzv. super rýchlom konaní".

Blízke regióny

Zvolen sa tiež uchádza o ľadovú plochu, ale presvedčený nie je

Niektorí poslanci majú pochybnosti o výhodnosti ponuky od Slovenského zväzu ľadového hokeja.

Začiatok uzávery cesty posunuli na 11. marca

Vodiči musia počítať s obmedzeniami, ktoré potrvajú dva mesiace.

V Lučenci vybuchla pošta

Mesto ostalo bez telefonického spojenia.

Regulačný úrad odobril ďalšiu poštu v Žiari. Kedy predpokladajú jej otvorenie?

Prečítajte si aktuálne informácie o riešení dlhoročného problému Žiarčanov.

V Lučenci, Rimavskej Sobote a Veľkom Krtíši jazdite obzvlášť opatrne

Policajti budú hliadkovať vo všetkých troch okresoch.

Všetky správy

Boli hlavami chobotnice. Dnes podnikajú, poľujú a stavajú

Bývalí členovia vedenia štátnej poisťovne jej majú vrátiť 15-tisíc eur. Pretože to doteraz neurobili, dala ich na súd.

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Betónové mantinely, ktoré najmä pri personálnych nomináciách dal podľa odborníkov Smer Druckerovi, najlepšie vidno pri riaditeľoch nemocníc.

Česká NOVA odchádza zo Slovenska a vyhráža sa žalobami

České stanice Novy by mali na Slovensku skončiť, Prima ešte rokuje.

Kto je kto v zdravotníckej pyramíde vplyvu a prečo

Najsilnejším mužom zdravotníctva je premiér Robert Fico (Smer). Svoju silu naposledy ukázal pri úsporných opatreniach štátnej poisťovne.

Prípad Gáborík. Taký luxus si môže dovoliť málokto

Slovenský hokejista prežíva v Los Angeles jednu z bodovo najslabších sezón v kariére.

Kam vyraziť