HROCHOŤ. Po tom, čo sa obec Hrochoť neúspešne pokúšala cez rôzne projekty získať prostriedky na záchranu Hrochotského mlyna, rozhodla sa ho ponúknuť v obchodnej verejnej súťaži. Podľa starostky obce Anny Čerhýňovej vyčerpali všetky možnosti, aby sa do opravy mlyna mohla pustiť obec. „Podali sme niekoľko projektov, ale neboli sme úspešní. V rozpočte na takúto nákladnú investíciu prostriedky nemáme, museli sme preto hľadať iné cesty záchrany. Objekt totiž začal chátrať a poškodzovali ho vandali,“ doplnila.
Tento týždeň sa má zísť obecné zastupiteľstvo, ktoré bude rokovať aj o výsledkoch obchodnej verejnej súťaže. Následne by už mohla podpísať obec s novým majiteľom zmluvu. Podľa starostky uvítali skutočnosť, že nový vlastník prisľúbil v objekte zachovať stravovacie a rekreačné služby.
Na mieste dnešného objektu stál už v 19. storočí mlyn s náhonom a pílou, neskôr ho do turistickej podoby prebudovalo poľnohospodárske družstvo. Budova bola v minulosti známa aj tým, že tvorila jednu z osobných zastávok na trati lesnej železničky medzi Vígľašom a lesníckou osadou Kyslinky.
Svoju činnosť ukončila v roku 1974 a postupne ju rozobrali. Podľa starostky to bolo v tom čase zlé rozhodnutie, keďže železnička by dnes mohla byť podobnou raritou ako úzkokoľajka v Čiernom Balogu. Na jej trase je totiž viacero pozoruhodných prírodných a historických atrakcií. Lesnícka osada Kyslinky neďaleko Hrochote je slovenským unikátom, v minulosti ju vybudovali priamo uprostred krátera vyhasnutého stratovulkánu Poľana.
Lesnú železnicu postavili na začiatku 20. storočia kvôli zvážaniu dreva z odľahlejších častí Poľany. Keďže všetky plány na obnovenie aspoň časti úzkokoľajky sa ukázali príliš náročné, obec do budúcnosti počíta aspoň s budovaním cyklotrás medzi Hrochotským mlynom, Kyslinkami, Bátovským balvanom a Jánošíkovou skalou.