BANSKÁ BYSTRICA. Státie áut na chodníkoch či zelených plochách by mali aspoň čiastočne na sídlisku Sásová vyriešiť nové parkovacie miesta. Podľa žiadosti o stavebné povolenie chce mesto na Rudohorskej ulici vybudovať ešte tento rok 102 miest pre kolmé státie a 14 miest pre pozdĺžne státie. Štyri z nich budú slúžiť invalidom.
Podlavice si počkajú
Náklady na stavbu vyčíslili na viac ako 248-tisíc eur. Projekt počíta aj s verejným osvetlením, dažďovou kanalizáciou a prístupovou komunikáciou pre verejnú dopravu. Pre parkovisko majú vyrúbať dvanásť stromov a dva presadia.
„Toto parkovisko vznikne do konca roka,“ potvrdila aktuálny zámer hovorkyňa mesta Zdenka Sekerešová. Pôvodne radnica na tento rok avizovala aj nové parkovacie miesta na Povstaleckej ulici v Podlaviciach. „Ich výstavba sa posúva na jar budúceho roka. V súčasnosti sa pripravuje projektová dokumentácia pre stavebné povolenie,“ aktualizovala informáciu Sekerešová.
Majú parkovací fond
Ak by Banská Bystrica chcela parkovacie miesto pre všetky autá v meste, museli by ich vzniknúť tisíce. Najproblematickejšie miesta preto pred časom vytypovali odborní pracovníci banskobystrickej radnice.
„Materiál riešenia statickej dopravy bol predmetom verejných prerokovaní parkovacej politiky v jarných mesiacoch. Počas troch týždňov vedenie mesta diskutovalo s obyvateľmi jednotlivých mestských častí o rôznych alternatívach, ktoré by vylepšili, veľakrát kritickú situáciu, s parkovaním,“ povedala Sekerešová s tým, že do konkrétnych projektov sa snažia zakomponovať aj pripomienky a podnety Banskobystričanov.
Na budovanie nových plôch pre pakovanie chce samospráva aj v budúcnosti využívať takzvaný parkovací fond, ktorý sa do rozpočtu mesta dostal prvýkrát vlani. „Jeho príjmom budú všetky výťažky z plateného parkovania,“ objasnila hovorkyňa mesta.
Chcú zatraktívniť MHD
Ako ešte počas jarnej diskusie o parkovacej politike pre TASR poznamenal Marek Modranský, predseda dopravnej komisie mestského zastupiteľstva, je súčasný slovenský priemer 359 áut na 1000 obyvateľov.
„Priemer v Európe predstavuje na 1000 obyvateľov 500, 600 áut. Keby sme tento priemer dosiahli, nastal by v meste dopravný kolaps. Preto chceme zatraktívniť mestskú hromadnú dopravu. V súčasnosti pracujeme na zmene trasovania liniek MHD, ktorá by obyvateľom vyhovovala viac a stala sa alternatívou osobnej dopravy,“ naznačil vtedy Modranský.