Vodojem v Medzibrode je dlhé desaťročia nevyužitý. (zdroj: SME - Ján Krošlák)
(zdroj: SME - Ján Krošlák)
Ako nás informovali Železnice SR, objekt je v správe strediska hospodárenia s majetkom ŽSR. Ani tam sa nebránia myšlienke, že by prípadný nájomca mohol vo vodojeme rozbehnúť zaujímavé aktivity. V prípade podobných stavieb sa to však zatiaľ deje na Slovensku iba zriedkavo, hoci vo vyspelých krajinách sa takéto stavby v mnohých prípadoch dočkali zaujímavej obnovy a využitia.
V Polomke lezecká stena
Príkladom na Slovensku môže byť v tomto smere tiež donedávna nevyužívaná vodárenská veža pri železničnej stanici v Polomke na Horehroní, ktorá sa stala miestom pre unikátny projekt. Pred tromi rokmi tu otvorili umelú lezeckú stenu.V podobne stavbe vybudovali v Polomke lezeckú stenu. (zdroj: Archív SME - Aleše Hereta)
Vodojemy sú zaujímavým pozostatkom železničnej histórie
Vodárne pre parné lokomotívy vo všeobecnosti fungovali tak, že vo vrchnej časti vodárenskej veže bol zásobník vody – vodojem, v ktorom sa počas prevádzky priebežne udržiavala určitá hladina vody. Ako nás informoval Michal Tunega z Múzejno – dokumentačného centra ŽSR VVÚŽ, z vodojemu boli vytvorené potrubné rozvody k jednotlivým odberným miestam. Do vodojemov vodu dopĺňali buď potrubím z prírodných zdrojov, uložených vo väčšej nadmorskej výške ako bol vodojem, najčastejšie však bola voda do vodojemov dopĺňaná z prírodných zdrojov pomocou parných a motorových čerpadiel. Čerpadlá boli uložené buď priamo vo vodárni, alebo v samostatnej budove, neraz miestne vzdialenej.V menších staniciach väčšinou neboli vodárne vôbec a voda sa do parných rušňov dopĺňala zo studní, v ktorých bol umiestnený ejektor.Takto fungoval vodný žeriav v minulosti. (zdroj: Múzejno - dokumentačné centrum ŽSR)
(zdroj: Múzejno - dokumentačné centrum ŽSR)
Z interiéru vodojemu v Medzibrode sa zachovala iba časť. (zdroj: SME - Ján Krošlák)